Directeur Radio van Talpa Network Marc Adriani vindt dat hij, maar ook zijn collega’s en concurrenten, aan de bak moeten om mensen onder de 30 jaar te blijven bereiken met radio. “Er is natuurlijk wel wat aan de hand als we kijken naar die jongere groep. Die zijn veel meer audio aan het consumeren via bijvoorbeeld YouTube en Spotify. Dat is gewoon zo. Dan moeten we niet achterover leunen en denken: het gaat toch goed met de radio”, zegt hij in ‘The Big Five’, het programma van Roelof Hemmen op BNR Nieuwsradio.
Adriani, die de Talpa-zenders Radio 10, Radio 538, Radio Veronica en Sky Radio aanstuurt, benadrukt dat hij nu nog niks te klagen heeft over het bereiken van de jongeren en jongvolwassenen. “In de doelgroep 20-29 jaar zijn we met Radio 538 twee keer zo groot als Radio 2”, vertelt hij. “Maar als we inzoomen op de jongere groep, dan zien we dat daar wel wat aan de hand is. We hebben met z’n allen wel als opdracht om ervoor te zorgen dat we de connectie met de jongeren houden.”
Reclameblokken korter
De Talpa-directeur wil niet achterover gaan leunen, benadrukt hij. “Ik denk dat we wel met z’n allen aan de bak moeten om ervoor te zorgen dat de doelgroep 30- ook in de toekomst de radio blijft omarmen. Dat kan door bepaalde diensten aan te bieden, door gesegmenteerd audio aan te bieden, de stream meer op maat te maken, of de reclame meer op maat, zodat reclameblokken ook wat korter kunnen zijn.”
De directeur radio: “Ik hoop dat we bij Talpa nu in elk geval op de juiste knoppen duwen door met een dienst als JUKE te komen, een gratis platform waar audio luisteren begint. Waar podcasts, de radiostations en streams zijn te vinden. Alles begint daar. Ik denk dat het heel erg noodzakelijk is om dat soort diensten aan te bieden.”
Foto: Talpa Network | William Rutten