Radio Veronica mist een duidelijk profiel en is ‘een ratjetoe’. Dat stelt Erik de Zwart, voormalig zenderbaas van het station. “Het format dat Radio Veronica nu heeft is een beetje te vergezocht. Of je moet het hele station omgooien en een andere naam geven, want het heeft natuurlijk niets meer te maken met het 80’s en 90’s-Veronica dat het was tien jaar geleden”, zei hij gisteren in ‘The Friday Move’ op BNR Nieuwsradio.
Erik werd eind 2014 benoemd tot nieuwe programmadirecteur bij Radio Veronica, als opvolger van Niels Hoogland. In het najaar van 2016 vertrok Erik weer bij het station. “Ik heb de zender keurig afgeleverd met 7 procent marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar. Dat was ook de opdracht van TMG, de voormalige eigenaar.”
Toen Erik in oktober 2016 bij Radio Veronica vertrok, zat de zender op een marktaandeel van 6,7 procent in de doelgroep 20-49 jaar. Nu is dat 4,5 procent.
Race om koppositie
De oud-radiodirecteur zegt nauwelijks nog te luisteren naar Radio Veronica. “Vorige week heb ik even naar jouw programma geluisterd”, aldus Erik in het programma van Wilfred Genee. “Maar ik hoppel van het ene station naar het andere station.”
Erik: “Je ziet dat het een behoorlijke race aan het worden om de nummer 1-positie. Is het Radio 2 straks nog? Of wordt het Qmusic, of komt 538 weer terugzetten? Je ziet dat er vooral in de kop van het peloton nogal geknokt wordt. En Radio Veronica bungelt daar helaas nog wel ver onder.”
Over John de Mol, de huidige eigenaar van Radio Veronica, is Erik niet te spreken. “John de Mol is iemand die over het algemeen vakmensen probeert in te huren en vervolgens gaat hij jou na een jaar vertellen hoe jij je werk moet doen. Dat vind ik onlogisch en zonde van het geld ook. Maar je zult me niet horen klagen daarover, das war einmal.”