Martijn Zuurveen, de nieuwe programmadirecteur bij 100% NL, wil met zijn zender stijgen naar een marktaandeel van 3,5 tot 4 procent. “We zijn een speciaalwinkel en zullen nooit Albert Heijn of Jumbo worden, maar ik denk wel dat er voor 100% NL nog meer uit te halen valt”, zegt hij in de podcast ‘Onder Elkaar’ van Lex Gaarthuis.

Een nieuwe programmering, vormgeving en een website: 100% NL gooide het afgelopen jaar veel zaken om. Maar de zender heeft nu ook de (muzikale) wind mee om verder te groeien, stelt Zuurveen. “De Nederpop is op dit moment zó goed, het aanbod is zó goed. Suzan & Freek staan op de playlist bij Qmusic en Sky, je hebt Nielson en BLOF. Het helpt onwijs mee dat de muziek zo populair is op dit moment.”

Verjongen

100% NL richt zich op de doelgroep 20-49 jaar. Daarin is de zender niet de enige: ook onder meer Radio 538 en Qmusic ‘azen’ op die luisteraars. “In de doelgroep 20-49 jaar is de grootste concurrentie. Iedereen zit in diezelfde vijver te vissen”, ziet Zuurveen.

Het huidige marktaandeel van 100% NL schommelt tussen de 3 en 3,5 procent. In de doelgroep 20-49 jaar is eenzelfde beeld te zien. Is verjongen dan wel zo heilig, ook met het ook op de vergrijzing? “Dat is een heel goede discussie. Als ik kijk naar mijn moeder, dan heeft zij veel meer te besteden dan mijn opa en oma”, aldus Zuurveen.

“Alleen wat je steeds vanuit de adverteerdershoek terug hoort, is dat mensen van boven de 50 vaak niet meer zo snel van merk switchen. Als je al je hele leven je boter smeert met Blue Band, dan ga je dat niet meer zo snel veranderen. Zeker als je een commerciële partij zoals 100% NL bent, dan moet je toch kijken waar je geld vandaan haalt.”

Foto: 100PNL