De luistercijfers over de maanden juni-juli werden gisteren gepubliceerd door het NLO. In het overzicht vallen een aantal zaken op. NPO Radio 2 blijft marktleider, nipt voor Radio 538. Qmusic is weer de nummer drie van Nederland, nadat het station in de herfst van vorig jaar die plek verloor aan Radio 10.
In de persberichten over de periode juni-juli 2019 vergelijken radiozenders veel cijfers in de, commercieel aantrekkelijke, doelgroep 20-49 jaar. RadioFreak dook verder in de cijfers van deze doelgroep.
Doelgroep 20-49
Radio 538 is in deze doelgroep marktleider met 16.8 procent, maar een jaar geleden was dit nog 18.9 procent. Qmusic staat tweede en laat over een jaar een groei zien van 1.4 procentpunt naar 15.4 procent. Radio 10 laat de grootste stijging zien, met een groei van 2.5 procentpunt. Na Radio 538 daalt 3FM het sterkst in deze doelgroep.
Station | jun - jul 2019 | mei - jun 2019 | jun - jul 2018 | |||
01. | Radio 538 | 16.8 % | 17.3 % | 0.5 | 18.9 % | 2.1 |
02. | Qmusic | 15.4 % | 15.3 % | 0.1 | 14.0 % | 1.4 |
03. | NPO Radio 2 | 12.5 % | 12.9 % | 0.4 | 13.1 % | 0.6 |
04. | Radio 10 | 10.9 % | 11.1 % | 0.2 | 8.4 % | 2.5 |
05. | Sky Radio | 8.5 % | 8.9 % | 0.4 | 9.0 % | 0.5 |
06. | E Power | 5.3 % | 5.2 % | 0.1 | 6.5 % | 1.2 |
07. | Radio Veronica | 4.4 % | 4.5 % | 0.1 | 4.8 % | 0.4 |
08. | NPO 3FM | 4.0 % | 4.1 % | 0.1 | 5.0 % | 1 |
09. | 100% NL | 3.6 % | 3.6 % | = | 3.3 % | 0.3 |
10. | NPO Radio 1 | 3.1 % | 2.8 % | 0.3 | 3.3 % | 0.2 |
11. | SLAM! | 2.9 % | 2.8 % | 0.1 | 2.5 % | 0.4 |
12. | Sublime | 1.0 % | 0.8 % | 0.2 | 0.7 % | 0.3 |
13. | BNR Nieuwsradio | 0.8 % | 0.8 % | = | 0.8 % | = |
14. | NPO Klassiek | 0.6 % | 0.7 % | 0.1 | 0.8 % | 0.2 |
15. | NPO Radio 5 | 0.3 % | 0.2 % | 0.1 | 0.3 % | = |
Als we verder inzoomen op deze cijfers, dan is er een opvallend verschil te zien tussen de mannen en de vrouwen binnen deze doelgroep.
Mannen 20-49 jaar
Gekeken naar het totale marktaandeel, verliest 538 vooral terrein bij de mannen in deze doelgroep. Het marktaandeel daalt van 18.5 procent een jaar geleden, naar 15.3 nu. Concurrenten Qmusic (+1.4) en Radio 10 (+2.0) krijgen er in deze periode juist veel marktaandeel bij. Ook NPO Radio 2 levert hier marktaandeel in.
Station | jun - jul 2019 | mei - jun 2019 | jun - jul 2018 | |||
01. | Radio 538 | 15.3 % | 16.3 % | 1 | 18.5 % | 3.2 |
02. | Qmusic | 13.8 % | 13.6 % | 0.2 | 12.4 % | 1.4 |
03. | NPO Radio 2 | 13.3 % | 13.6 % | 0.3 | 15.0 % | 1.7 |
04. | Radio 10 | 11.8 % | 12.2 % | 0.4 | 9.8 % | 2 |
05. | Sky Radio | 6.5 % | 6.2 % | 0.3 | 6.0 % | 0.5 |
Vrouwen 20-49
Bij de vrouwen is het verlies van 538 kleiner: de zender raakt 0.6 procentpunt marktaandeel kwijt over een jaar. Ook hier winnen Qmusic (+1.6) en Radio 10 (+3.1) terrein.
Een andere grote stijger binnen de doelgroep Vrouw 20-49 jaar is 100% NL. De zender haalt bij de vrouwen een marktaandeel van 4.8 procent, bij de mannen doet de zender het opvallend minder met een marktaandeel van 2.7 procent.
Station | jun - jul 2019 | mei - jun 2019 | jun - jul 2018 | |||
01. | Radio 538 | 18.8 % | 18.6 % | 0.2 | 19.4 % | 0.6 |
02. | Qmusic | 17.5 % | 17.5 % | = | 15.9 % | 1.6 |
03. | NPO Radio 2 | 11.4 % | 11.8 % | 0.4 | 10.8 % | 0.6 |
04. | Sky Radio | 11.1 % | 12.6 % | 1.5 | 12.6 % | 1.5 |
05. | Radio 10 | 9.8 % | 9.7 % | 0.1 | 6.7 % | 3.1 |
06. | 100% NL | 4.8 % | 4.9 % | 0.1 | 4.1 % | 0.7 |
Bekijk en vergelijk meer luistercijfers in het RadioFreak luistercijfer-dossier.
Foto: Qmusic / Nicky Broos