Het nieuwe radiostation Caz! krijgt een lichte nadruk op de vrouwelijk doelgroep. Dat zegt SBS-topman Patrick Tillieux in Reclameweek. “Wij willen een radiostation neerzetten voor een middeljonge doelgroep van 20-34 jaar […] met een lichte nadruk op vrouwen”. Door Yorin FM over te nemen van RTL is de wens van SBS om ook een dagmedium voor adverteerders te hebben uitgekomen. Samen met avondmedium tv kan het bedrijf nu het hele spectrum bieden aan adverteerders.
Ondanks de lichte nadruk op de vrouwelijke doelgroep, zal Caz! niet gekoppeld worden aan SBS-zender Net5. “Het is de bedoeling een radiostation op te bouwen dat onafhankelijk staat ten opzichte van de drie tv-zenders. Met een lekker gevoel en een gelaagdheid die interessant is voor de reclamemarkt.”
Naar de juiste positionering en de concurrentie is de afgelopen drie maanden intensief onderzoek gedaan. “En ik denk dat Gerard Timmer (directeur radio van SBS, red.) de ideale man is om dit veranderingsproces en merkenbeleid te gaan neerzetten. Hij heeft de ervaring van televisie én radio.
Toch zal de radio niet geheel losgekoppeld zijn van de tv. “Ook voor een gidsfunctie is een radiozender geschikt”, zegt Tillieux. “En ik kan mij voorstellen dat we later dit jaar zaken waar we sterk in zijn op tv gaan expanderen naar radio”. Eerder werd al bekend dat SBS aan het onderzoeken is of het SBS6 programma ‘Hart van Nederland’ een variant kan krijgen op de nieuwe radiozender.