De radio is een populair medium geworden bij christelijke hulporganisaties. De afgelopen maanden zijn er spotjes uitgezonden van Red een Kind, Dorcas Hulp Nederland en De Hoop. De organisaties adverteerden tot voor kort alleen in kranten en tijdschriften.
“Op de radio kun je tegen acceptabele kosten spotjes uitzenden”, zegt Leo Visser van Red een Kind in het Nederlands Dagblad. Op de publieke omroep hoeven ideële organisaties minder te betalen dan commerciële organisaties. Red een Kind heeft bespaard op advertenties in kranten en tijdschriften, om dat geld uit te geven aan radiospotjes. Op de spotjes kwamen meer reacties dan op de advertenties, volgens Visser. “Het is welbesteed geld geweest”, concludeert hij.
De christelijke organisatie die kinderen in nood helpt, zond begin december voor het eerst een radiospotje uit op Radio 1 en 2, waarin geld wordt gevraagd voor christelijk onderwijs in India. “We proberen met de spot de mensen rondom onze achterban te bereiken”, zegt Visser. Daarmee bedoelt hij christenen die geen donateur van Red een Kind zijn.
Dorcas Hulp Nederland is 25 jaar geleden opgericht en heeft in februari voor het eerst in de eigen geschiedenis een radiospot gemaakt, over Adopt a Granny (adopteer een grootouder). De Telegraaf wijdde onlangs een artikel aan deze manier van geld geven. “We hebben toen binnen een week een spotje gemaakt, om de aandacht vast te houden”, vertelt Henk Lubberts, woordvoerder van Dorcas. In het spotje worden de luisteraars gewezen op de website Adoptagranny.nl.
Sinds februari zijn zestig extra grootouders geadopteerd, zegt Lubberts. Of dit alleen is toe te schrijven aan de spotjes, is moeilijk te zeggen. Maar Dorcas heeft in elk geval de smaak te pakken gekregen. In maart heeft de hulporganisatie een tweede radiospotje uitgezonden. “Over noodhulp in de Hoorn van Afrika.” Tv-spotjes zijn onbetaalbaar volgens Lubberts, maar radiospotjes zijn goed te doen, zeker als je bedenkt dat je er een grote groep mensen mee bereikt.
Stichting De Hoop voor evangelische verslavingszorg en hulpverlening bestaat al meer dan dertig jaar, maar heeft in december pas voor het eerst radiospotjes uitgezonden, over alcohol. “December is de uitgelezen maand om zo’n onderwerp te belichten”, vindt woordvoerder Frans Koopmans.
Eind maart kwam De Hoop met nog een spotje, waarin de luisteraar wordt gewezen op de psychosociale hulpverlening van De Hoop. “We hebben een grote bekendheid, zeker in christelijk Nederland en onder verslaafden. Maar dat we sinds 1999 ook een psychosociale tak hebben, voor levensproblemen als depressie, is minder bekend. De spotjes zijn een manier om een grote groep mensen daarvan op de hoogte te brengen.”
De spotjes van De Hoop zijn nog tot zaterdag te horen, op Radio 1, Radio 2, 747 AM en Radio Rijnmond.