De NPO heeft de profielen van NPO Radio 2 en NPO 3FM verder van elkaar losgetrokken, in de hoop daarmee het tij van de dalende luistercijfers bij 3FM te keren. Dat schrijft de NPO in de terugblik over 2018. ‘3FM onderscheidt zich van Radio 2 door meer in te zetten op talentontwikkeling en coaching, nieuwe muziek en alternatieve muziek.’
Radio 2 voerde vanaf 2015 een flinke vernieuwingsslag door, met een nieuw muziekbeleid en de komst van onder meer Gerard Ekdom, Rob Stenders, Timur Perlin, Paul Rabbering en Annemieke Schollaardt. Allen kwamen van 3FM, waardoor Radio 2 regelmatig het ‘3FM van een aantal jaar geleden’ werd genoemd.
Jongeren buiten de Randstad
3FM moet meer onderscheidend zijn van Radio 2 om weer meer luisteraars te trekken, stelt de NPO. ‘3FM kampt sinds 2015 met een sterke daling van het luistertijdaandeel en bereik. Om die neerwaartse trend te keren, hebben we in 2018 meerdere nieuwe initiatieven ontplooid en hebben we het profiel van 3FM nog duidelijker losgetrokken van Radio 2’.
Ook de positionering van 3FM ten opzichte van jongerenzender FunX is volgens de NPO nu ‘weldoordacht’. ‘3FM richt zich meer op jongeren buiten de Randstad en heeft een alternatieve muziekmix die zich duidelijk onderscheidt van het urban-geluid van FunX. Met de komst van de nieuwe zendermanager van 3FM, afkomstig van FunX, is het overleg en de afstemming tussen beide merken geïntensiveerd.
3FM heeft van oudsher veel luisteraars in het oosten en zuiden van het land, bleek eerder al uit een analyse door deze website.
Foto: Jan Willem van Hofwegen | NPO