Dave Minneboo, sinds 1 juni vorig jaar programmadirecteur bij Qmusic, heeft de zender volwassener en voor een breder publiek gemaakt. Dat vertelt hij in Adformatie. Overdag meer ervaren dj’s en meer ’toenadering tot de werkvloer’. ’s Avonds geeft de zender de ruimte aan jong talent.
“Omdat we een wat breder publiek willen bereiken, denken we heel goed na over de muziek die we overdag draaien en doen we spelletjes die gericht zijn op bedrijven, omdat daar de radio aanstaat”, zegt Dave. “Verder draaien we meer classics. Daar hebben we onderzoek naar gedaan en gekeken welke platen uit de jaren tachtig en negentig, maar ook het begin van dit millennium goed scoren in zowel de jongere als oudere doelgroep.”
Marktleider
De programmadirecteur zei in het jaarverslag van De Persgroep dat Qmusic potentie heeft om de nieuwe marktleider te worden. “Het momentum is er”, zegt Dave nu. “De samenwerking met AD rond de Top 40 en RTL waar onze dj’s te zien zijn helpt ook daarbij. Daar kunnen we nog veel meer samenwerkingen rond bedenken. Het gaat voor een deel om bereik en bekendheid van onze dj’s, en een goede programmering.”
Wanneer wordt Qmusic marktleider? Dave: “Ik wil er geen datum aan hangen. We kijken bewust niet naar de concurrentie en gaan van eigen kracht uit. Als alle neuzen hier dezelfde kant opstaan, volgt dat marktleiderschap vanzelf.”
Rel Mattie en Wietze
De veelbesproken rel tussen Mattie en Wietze maakte Dave ook mee – hetzij toen nog aan de andere kant: als programmadirecteur bij Radio 538. “Het was vervelend voor allebei”, vertelt Dave. “Uiteindelijk is er voor Mattie geen afbreukrisico geweest. Wij onderzoeken regelmatig de waardering voor dj’s en Mattie blijkt heel geliefd. Inmiddels zijn we alweer twee jaar verder en kunnen we het wel achter ons laten.”
> Lees het hele interview in Adformatie via deze link (betaald)
Foto: Qmusic