RTL FM heeft een recordgroei van 0,5 procent doorgemaakt in de laatste luistercijfers. De stijging van het zenderaandeel in de groep luisteraars van tien jaar en ouder is vooral gedurende het weekeinde goed te zien. Daar groeit RTL FM van 3,0 naar 3,6 procent. Doordeweeks is dat van 2,8 naar 3,2 procent.
De zender verwacht de groei door te zetten. “We geven een muziekgarantie, de komende weken honderden finalekaarten voor ‘Idols’ weg en sturen eind april twee luisteraars naar Amerika, voor een exclusieve brunch met de cast van ‘The Bold & The Beautiful’ en een bezoek aan de feestelijke uitreiking van de Daytime Emmy Awards”, stelt de zender.
Ook bij de publieke regionale omroepen is tevreden gereageert. Volgens de ORN luisteren gemiddeld ruim 3.400.000 mensen wekelijks naar de regionale zenders. Ondanks het kerstgeweld bleef het aandeel 14,0 procent. Specifiek bij de jongere doelgroep 20-34 jaar steeg het aandeel fors naar 3,0 procent marktaandeel. Dat is een stijging van 36 procent ten opzichte van vorig jaar.
“Deze cijfers sluiten naadloos aan op de resultaten van een onlangs gepubliceerd onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Daaruit blijkt dat jongeren steeds meer geïnteresseerd zijn in regionaal nieuws”, zegt Clement Postmus, directeur van ORN. We zijn duidelijk bezig met een inhaalslag binnen een doelgroep die men daar niet zou verwachten.”
Commercieel Directeur Mark Berendsen van Sky Radio is tevreden met het resultaat van zijn zender. Het marktaandeel steeg licht tot 10,0 procent. “We zijn erg blij met deze positie in de markt, maar verwachten méér van 2006. Sinds begin februari communiceren we als radiostation dat we dat we meer muziek en meer variatie brengen. Onze campagne is pas net van start gegaan, dus we verwachten hier de komende tijd de positieve impact van.”
Zuserstation Classic FM kreeg er ook 0,2 procent bij, wat tot tevreden reacties heeft geleid. Programma directeur Pieter Buijs: “Het feit dat we steeds meer luisteraars uit jongere doelgroepen trekken is een interessante ontwikkeling. Ik heb er alle vertrouwen in dat we met onze programmering komend jaar nog meer luisteraars uit alle leeftijdsgroepen naar ons radiostation weten te trekken.”