Het roer van JUKE gaat om. De streamingdienst van Talpa Radio stopt met de betaalde abonnementen en neemt afscheid van MediaMarkt als samenwerkingspartner. Volgens het radiobedrijf van John de Mol is het ‘niet haalbaar om een betaalde muziekservice rendabel te exploiteren met alleen een positie in Nederland’. De concurrentie van onder meer Spotify, Apple Music en Deezer blijkt te groot.
JUKE werd in 2017 opgericht en moest in Nederland de grote concurrent van Spotify worden. De app wilde zich onderscheiden met onder meer het radioaanbod van Talpa, waar Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica onder vallen. Maar nog geen twee jaar na de oprichting valt het aantal betaalde abonnees tegen.
Gratis service
MediaMarkt was binnen de samenwerking met Talpa Radio verantwoordelijk voor de betaalde kant van JUKE. Nu de winkel en Talpa de banden verbreken, gaat JUKE verder als gratis service.
Door middel van advertenties moet de muziekdienst winstgevend worden. “Via JUKE kunnen we meer content ontsluiten voor onszelf en anderen”, vertelt Menno Koningsberger van Talpa Radio. “Denk hierbij aan themastations, non-stop playlists en on-demand audiocontent zoals podcasts. Doordat we in directe relatie staan met onze gebruikers, kunnen we hen steeds beter en individueler voorzien in luisterbehoeftes.”