De Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO) gaat voortaan ook rapporteren over de manier waarop naar de radio wordt geluisterd. De onderzoeksgroep wordt voortaan gevraagd of ze via FM/Kabel, Internet, DAB+ of anders/onbekend luisteren.
Daarnaast wordt er naar het profiel van de luisteraar gevraagd door de fusie met de data van de Doelgroep Monitor (DGM) van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM). DGM is een onderzoek naar productgebruik, interesses, activiteiten en mediagebruik van de Nederlanders. Dit onderzoek wordt in opdracht van NOM jaarlijks uitgevoerd door GfK.
Door de koppeling met DGM krijgt radio er ruim 2.500 doelgroepkenmerken bij, waarmee de luistercijfers niet alleen als media-, maar ook als marketingdata te gebruiken zijn. De radiostations en adverteerders krijgen nu veel meer inzicht in specifieke profielen van het luisterpubliek, zoals huizenbezit, vakantiegedrag, autogebruik, lifestyle etc. Hierdoor kunnen de campagneplanners hun budgetten nog gerichter inzetten op het medium radio.
Twee derde luistert via FM/kabel
Volgens de nieuwste luistercijfers heeft FM/kabel een luisteraandeel van 64 procent. Internet volgt met 20 procent en DAB+ 8 procent. Het resterende deel gaat naar andere ontvangstwijzen, zoals de digitale settop box, satelliet en/of Digitenne. Uit recent onderzoek blijkt dat 13 procent van de Nederlanders een DAB+ radio heeft.
Door de toevoeging van de ontvangstwijze in de luistercijfers is de markt veel beter in staat om ‘IP-beluistering’ in kaart te brengen, zegt Liedewij Hentenaar, directeur van het Radio Adviesbureau. “Met een beter inzicht in digitaal luisteren ontstaat er meer ruimte om andere vormen van audio advertising in te zetten. Dat kunnen audiocommercials zijn, maar denk ook aan display advertising op de websites van stations.”
Foto: Pixabay