De NPO en alle omroepen vragen minister Slob (Media) de publieke zenders tóch niet reclamevrij te maken. Dat staat in een brief aan het ministerie van OCW, in het bezit het AD. Hiermee komt NPO-voorzitter Shula Rijxman terug op haar eerdere uitspraak om niet meer afhankelijk te worden van reclame.
Aanleiding voor de brief is een recent onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK. Hieruit blijkt dat een meerderheid van tv-kijkend Nederland geen enkele moeite heeft met de aanwezigheid van reclame. “De uitkomsten hebben de NPO en de omroepen verrast”, is te lezen in de brief. Van de ondervraagden is 24 procent voor een publieke omroep zonder reclame. 51 procent ziet liever niet dat er geschrapt moet worden in het aanbod als gevolg van het verlies van inkomsten.
De directeur van de Ster zei eerder het afschaffen een “absurd voorstel” te vinden. Ook de Bond van Adverteerders was tegen het afschaffen en zag een verschraling.
Foto: Jan Willem van Hofwegen | NPO