‘Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’. Nu mogen reclamemakers deze verplichte toevoeging aan radiocommercials nog op hun manier toevoegen aan reclames. Maar zowel de zin als de manier waarop deze wordt uitgesproken worden aan banden gelegd door de Autoriteit Financiële Markten. Beleggingsfondsen moeten vanaf volgen jaar de verplichte waarschuwingszinnen gebruiken die de AFM heeft gemaakt.
De verplichte waarschuwing wordt volgens de AFM ondermijnd door allerlei ‘creatieve varianten’. Een bekend voorbeeld is de reclame voor beleggingsfondsen van de Postbank. Daarin wordt de waarschuwingszin zo snel uitgesproken dat hij bijna niet meer verstaanbaar is. Robeco zendt een commercial uit waarin de zin wordt verknipt tot een gesprek met vraag en antwoord.
De AFM stelt geluidsfragmenten, waarvoor een acteursstem wordt gebruikt, beschikbaar op zijn website. Reclamemakers moeten het fragment downloaden en ongewijzigd monteren in hun boodschap. De tekst is langer dan de huidige: ‘Loop geen onnodig risico. Lees de financiële bijsluiter. Hierin staat dat het risico van dit product zeer groot is.’ De aanduiding ‘zeer groot’ kan worden ingeruild voor groot, vrij groot, klein en zeer klein. De aanbieder moet dit zelf bepalen aan de hand van de ‘risicometer’ bij zijn financiële bijsluiter.
De nieuwe radioteksten zijn een onderdeel van de Nadere Regeling financiële dienstverlening, die volgend jaar in werking treedt. Gisteren sloot de termijn waarbinnen marktpartijen konden reageren. Volgens de AFM zijn de meningen van betrokkenen verdeeld. Een deel steunt het voorstel, omdat het een ‘level playing field’ creëert. Een ander deel vindt het een ‘inbreuk op de artistieke vrijheid’, aldus de toezichthouder. [FD]