Home Landelijke radio Bezuinigingen op NPO radiozenders geheel van tafel

Bezuinigingen op NPO radiozenders geheel van tafel

Peperbus NPO

De NPO wil de voorgenomen bezuinigingen op de publieke radiozenders in 2019 helemaal van tafel halen. Dat staat in het plan van aanpak dat is gemaakt om aan te geven hoe de 40 miljoen euro wordt ingezet om de bezuinigingen te verzachten. Het was aanvankelijk de bedoeling om komend jaar 4,5 miljoen euro te bezuinigen. Maar in plaats daarvan komt er anderhalf miljoen extra bij.

“De eerder aangekondigde reductie van de redactionele slagkracht kan worden teruggedraaid voor zover dit zou leiden tot ongewenste verschraling van ons aanbod. Dit is met name van belang voor NPO Radio 1, de meest arbeidsintensieve radiozender uit ons zenderportfolio. Ook de voorgenomen besparing op de nieuwsvoorziening kan in zijn geheel worden teruggedraaid, waardoor de kwaliteit van de nieuwsbulletins – op diverse zenders toegesneden op de relevante doelgroep – op niveau kan blijven. Ook kan de hoeveelheid presentatie, live muziek en verdiepende items op de muziek zenders op een gewenst niveau worden gehouden.”

Nieuwe contentvormen

Toch bezuinigd de NPO bijna 2,4 miljoen euro op “het minder arbeidsintensief maken van muziekprogramma’s op NPO Radio 2 en 5, de nachtprogrammering op NPO Radio 1 en van de subkanalen NPO Sterren en NPO Soul & Jazz. Maar dat was al eerder bedacht om zo geld vrij te maken voor ‘nieuwe contentvormen’ bij radio.

Aan dat budget wordt nu nog eens 1,5 miljoen euro toegevoegd. “Onze radiomerken ontwikkelen zich tot 360-gradenmerken, waarbij we publieke radio aantrekkelijk willen houden ongeacht waar het publiek zich bevindt en welk apparaat het gebruikt.”

De NPO denkt daarbij aan bijvoorbeeld podcasts. “Oftewel non-lineaire audio, al dan niet in een serie, over een specifiek thema of onderwerp.

NPO FunX

De NPO wil nieuwe voorstellen voor andere contentvormen meer ruimte geven. “Dit is ook van cruciaal belang om een jonge doelgroep (15-24 jaar) bij radio/audio te blijven betrekken. Succesvolle producties bij onder andere NPO FunX tonen aan dat het aanbieden van online-content naast het lineaire radiokanaal opgeteld een groot, jong publiek en in dit specifieke geval ook zeer divers publiek kan aanspreken.”

Foto: Jan Willem van Hofwegen | NPO