De publieke omroep heeft ten opzichte van een jaar eerder marktaandeel ingeleverd. Ondanks de gestegen luistercijfers van NPO Radio 2 en NPO Radio 5, noteerden de vijf landelijke publieke radiozenders in de laatste meetperiode 28,0 procent marktaandeel. Een jaar geleden was dat nog 28,5 procent. Talpa Radio wint juist aan marktaandeel.
3FM is de belangrijkste veroorzaker van het gedaalde marktaandeel van de NPO-zenders. De jongerenzender levert in één jaar tijd 1,6 procentpunt marktaandeel in. Grootste stijger van de publieke zenders is NPO Radio 5 met +0,8 procentpunt. Vier jaar geleden waren de vijf radiozenders van de NPO nog goed voor 30,5 procent marktaandeel.
Talpa Radio
Talpa Radio doet met Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica betere zaken. Het bedrijf van John de Mol heeft met de vier commerciële radiostations een totaal marktaandeel van 32,4 procent in handen. Daarmee stemt ruim een derde van alle radioluisteraars af op een van de Talpa-zenders. Een jaar geleden waren de vier zenders nog goed voor 32,1 procent marktaandeel.
Radio 538 levert wel het meeste in. De zender daalt in één jaar tijd met 1 procentpunt naar 11,2 procent. Ook Sky Radio en Radio Veronica leveren (iets) in. Radio 10 stijgt daarentegen fors: van 6,5 procent marktaandeel vorig jaar naar 9,2 procent nu.