(Dit is een advertorial. De redactie van RadioFreak.nl is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.)
VoiceCowboys is een mediabedrijf dat zich onder meer heeft gespecialiseerd in radiocommercials tegen betaalbare voice-over tarieven. De radiospots van het bedrijf worden uitgezonden op Nederlandse radiostations en bekende streamingplatforms. Maar wat zijn de belangrijke zaken waarop je moet letten bij het inhuren van voice-overs en hoe kun je besparen op de radioreclame kosten?
Als je besluit om een radiocommercial te laten maken, heb je twee opties. Of je gaat voor de beste radiocommercial van Nederland, óf je gaat voor een zeer pragmatische radiospot. Ga je voor optie één heb je te maken met een lang traject. Vaak wordt een extern reclamebureau ingeschakeld met tekstschrijvers, meerdere stemacteurs en audioproducers. De radiospot kosten voor zo’n productie bedragen al snel €20.000 voor enkel de productie ervan, dus exclusief radiozendtijd kosten.
VoiceCowboys adviseert adverteerders met een kleiner radioreclame budget vaak optie twee: de pragmatische versie. Je gaat weliswaar geen gouden beeldjes en gratis gin & tonics scoren op gala-avonden van reclamemakers, maar je scoort wel 100% op de bang-for-buck-meter. Waarom? Denk maar aan een 5 of 10 seconden spot zonder toeters en bellen, met een voice-over die over jouw USP vertelt in een paar seconden. Zo’n radiospot inclusief voice-over heb je bij ons al ver onder de €1.000 en is binnen 24 uur gemaakt.
Nog een voordeel: met een zeer korte radiocommercial is de boodschap helder en to the point. Want: weinig radioreclame zendtijd betekent ook besparen op de radioreclame kosten. En je slaat de plank mis ook niet mis met ‘grappige’ stemacteurs. Zeker, humor kan goed werken, maar in de praktijk zien we helaas ook voorbeelden waarbij de bedoeling ongetwijfeld goed was, maar de uitvoering minder. En humor is best persoonlijk. Deze vorm van reclame maken vinden wij een grotere gok, tenzij je het budget hebt om de beste copywriters ter wereld te kunnen inhuren.
Een ander voordeel van een zeer korte radiocommercial is dat je je contactfrequentie fiks omhoog kan worden geschroefd. Het is een simpel rekensommetje: ben je liever 2x 30 seconden per dag on-air of liever 12x 5 seconden per dag? Nou, doe ons die laatste optie maar! Je bent gewoonweg niet te missen met je radiocommercial.
Ten slotte moet de distributie van je radiospot op orde zijn; de zender(s) waarop je radiocampagne te horen is. Onze mediaspecialisten hebben de bereikscijfers en kosten paraat en helpen je graag, ook met het casten van een Nederlandse of Engelse voice over.
(Dit is een advertorial. De redactie van RadioFreak.nl is niet verantwoordelijk voor de inhoud van dit artikel.)
Foto: Pixabay/mymoralesr