‘Ronduit indrukwekkend’. Zo omschrijft Sieb Kroeske, radiodocent aan Hogeschool InHolland, de nieuwe luistercijfers van NPO Radio 2. De publieke zender heeft met 17,1% het hoogste marktaandeel in decennia behaald. Dat is volgens Kroeske te danken aan de Top 2000 en het huidige programma- en dj-format.
Precies een jaar geleden brak Radio 2 ook records met toen een marktaandeel van 14,8% in december-januari. “Het is een traditie om aan het einde van het jaar naar de Top 2000 te luisteren”, zegt Kroeske. “En met het al stijgende marktaandeel in 2017 is dit in lijn met de ontwikkelingen, hoewel ik dit hoge cijfer niet had verwacht.”
13,3 miljoen mensen luisterden in de meest recente meetperiode naar de Nederlandse radio. Dat er minder radio wordt geluisterd, ontkracht Kroeske dan ook. “Het luisteren naar radio op de traditionele manier (thuis, auto, werk) en online vertoont eerder een stabiele, licht stijgende lijn.”
Nog even los van de wáánzinnige cijfers voor @NPORadio2 word ik intens blij van het feit dat er dus wekelijks 13,2 miljoen mensen naar de radio luisteren.
Naar welke zender dan ook.
Hoezó ‘radio is dood’? pic.twitter.com/ivhBmnzifN— Jeroen Kijk in de Vegte (@jeroenkidv) 20 februari 2018
Radio 10
Naast de sterke stijging van Radio 2, merkt Kroeske ook op dat het marktaandeel van Radio 10 sterk stijgt: van 3,5% in december-januari 2014, naar 7,8% nu. “Het is erg opvallend dat het marktaandeel van Radio 10 zo enorm is gestegen”, aldus Kroeske.
Radio 10 heeft over de meest recente meetperiode de hoogste luistercijfers sinds maart-april 2002. “Luisteraars hebben de ‘Top 4000’ en de ‘Lach van 10’ goed gewaardeerd en daar zijn we ongelooflijk trots op”, zegt Roland Snoeijer, radio director Radio 10. “Een groot compliment naar het hele team van Radio 10.”
Marktaandeel publiek totaal
Ondanks het record marktaandeel voor NPO Radio 2, valt op dat het marktaandeel van alle publieke radiozenders samen minder sterk stijgt en zelfs lager ligt dan enkele jaren eerder. Oorzaak zijn onder meer de gekelderde luistercijfers van 3FM.
De publieke zenders hebben over dec-jan 2018 een marktaandeel van in totaal 33,3%. Dat is een kleine stijging ten opzichte van vorig jaar, maar een daling tegenover 3 jaar eerder.
Marktaandeel publieke radio (dec-jan):
– 2018: 33,3%
– 2017: 32,5%
– 2016: 33,1%
– 2015: 34,3%
– 2014: 34,8%
– 2013: 36,0%
– 2012: 34,8%
– 2011: 35,8%
– 2010: 33,1%
Marktaandeel commercieel totaal
De commerciële radiozenders bezitten in totaal 47,8% marktaandeel in de periode december-januari 2018. Ten opzichte van vorig jaar is dat een kleine stijging, maar tegenover twee jaar eerder juist een daling.
Marktaandeel commerciële radio (dec-jan):
– 2018: 47,8%
– 2017: 47,7%
– 2016: 48,3%
– 2015: 45,7%
– 2014: 45,1%
– 2013: 42,7%
– 2012: 43,0%
– 2011: 42,0%
– 2010: 43,2%
Het beste jaar voor de publieke zenders (periode dec-jan) was in 2013, voor de commerciëlen was 2016 juist hun beste jaar.
Kroeske: “Ik zie de laatste jaren een behoorlijke stabiele situatie tussen deze twee partijen. De commerciële zenders hebben hun marktaandeel sinds 2007 met zo’n 7 á 8% vergroot. De publieke landelijke zenders zijn min of meer stabiel als totaal.”