Het is helemaal niet zo dat de reclame-inkomsten voor de Ster in 2019 fors teruglopen. Dat zegt de directeur van het reclamebedrijf van de publieke omroep in een interview met Marketing Tribune. Mediaminister Slob zei onlangs dat er in 2019 mogelijk 60 miljoen euro bezuinigd moet worden bij de omroep vanwege tegenvallende reclame-inkomsten. Maar volgens de Ster zelf is dat maar onderhandelingsspel van de mediabureaus.
De Ster heeft volgend jaar een nieuwe tariefstructuur. Zowel bureau- als volumekorting gaan verdwijnen. Deze kortingen worden al in de standaardprijs verwerkt en daar zijn de mediabureaus niet blij mee. Volgens directeur Frank Volmer hebben de bureaus daarom ‘spookverhalen’ verspreid over omzetverlies bij de Ster. “Mediabureaus spelen een onderhandelingsspel.”
Volmer: “Mediabureaus willen kijken of ze het ministerie of het bestuur van de Ster zover kunnen krijgen dat ze zullen ingrijpen op het commercieel beleid. Ze weten natuurlijk heel goed dat de reclamebestedingen voor radio en televisie in 2018 stabiel zullen zijn. Er zal geen enorme daling optreden in de omzet van Ster, daar hoeft niemand bang voor te zijn. Sterker nog: wij zijn nu januari aan het inplannen en dat ziet er goed uit.”