Het marktaandeel van NPO 3FM zit al lange tijd in een neerwaarts spiraal. Uit het RadioFreak Luistercijferdossier blijkt dat vooral de jeugd tot 19 jaar en de millennials (20 t/m 34 jaar) de zender hebben verlaten.
De luistercijfers laten een flinke daling zien in de doelgroep 10 t/m 19 jaar. Het marktaandeel in de tieners-doelgroep kelderde van 17,8 procent in november-december 2013 naar 3,4 procent nu.
Herstel onder millenials
In de doelgroep van de millennials (20 tot en met 34 jaar) daalde het marktaandeel van 24,1 procent in december-januari 2014 naar 6,5 procent in juni-juli 2017. De laatste maanden laat het marktaandeel weer een wat positiever resultaat zien. Momenteel heeft 3FM een marktaandeel van 9,2 procent in deze doelgroep.
Het marktaandeel in de doelgroep 35 tot en met 49 jaar was de laatste tijd redelijk stabiel tussen de 7,5 en 8,5 procent. Maar in de meest recente periode daalde het marktaandeel in deze groep naar 6,9 procent.
Bekijk en vergelijk meer luistercijfers in het RadioFreak luistercijfer-dossier.