De Stichting Publieke Omroep Nijmegen (Stadsomroep) maakt bezwaar tegen de vergunning die aan Patrick Huisman is verleend om tijdens de Vierdaagse een speciale wandelfrequentie in de lucht te hebben. De kwestie diende gisterochtend bij het Commissariaat voor de Media in Hilversum.
De wandelfrequentie is bedoeld om de Vierdaagseuitzending van de zes samenwerkende lokale omroepen in de regio door te geven, zodat wandelaars niet steeds hoeven te schakelen tussen zenders als ze een ander zendgebied binnenlopen. De Stadsomroep doet niet mee aan dit gezamenlijke programma. Bestuurslid Koen van Elst zegt dat de omroep herkenbaar aanwezig wil zijn in het gebied tijdens het wandelevenement.
Diezelfde Van Elst voerde in Hilversum aan dat de wandelfrequentie commercieel van aard is, omdat die is aangevraagd door Huismans eenmansbedrijf De MediaMan. Volgens Van Elst is de bedoeling die Huisman heeft met de zender weliswaar niet te vergelijken met een commercieel station als Radio 538 maar valt de frequentie, omdat deze door een niet-publieke instantie is aangevraagd, niet onder de noemer ‘publiek’. “En omdat Huisman ook voorzitter van lokale omroep Webfm in Beuningen is, is er zó’n duidelijke link naar een publieke omroep dat er volgens ons sprake is van publieke en commerciële samenwerking. De mediawet verbiedt dat.”
Van Elst geeft toe dat het doel van het bezwaar vooral is om de eigen positie te beschermen. “Je moet het zien als iemand die een bakkerij heeft en een bakker naast zich ziet komen. Zo’n bakker vindt dat niet leuk. Wij worden straks beconcurreerd in ons gebied door collega omroepen op een commercieel kanaal.”
Huisman zegt dat de aanvraag is gedaan door De MediaMan omdat de samenwerking binnen Vierdaagseradio geen ‘entiteit’ is die een aanvraag kan doen. “Bovendien doen er elk jaar andere omroepen mee. Had Webfm de aanvraag gedaan dan had dat geleken op een poging om kunstmatig het zendgebied te vergroten. En was er ruzie gekomen, dan had een omroep er met de frequentie van door kunnen gaan.”
De Beuningenaar zegt dat de frequentie geen enkele commerciële doelstelling heeft en dat hij noch De MediaMan er een cent aan verdient. “Er liggen afspraken met de Vierdaagsefeesten en de stichting Vierdaagse dat de zender wordt gebruikt in geval van een calamiteit. Wandelaars informeren is toch een geweldig ideëel doel? En gaat de stadsomroep straks ook SBS, KRO en Omroep Gelderland aanklagen die ook de Vierdaagse verslaan? Trouwens, de stadsomroep beconcurreert ons ook, want hun bereik overschrijdt de stadsgrenzen.”
Het commissariaat doet begin volgende week uitspraak. [Gelderlander]