3FM Serious Request 2016 in Breda heeft de lokale economie 8,7 miljoen euro in het laatje gebracht. In totaal bezochten 560.000 mensen de stad tijdens het evenement, zo meldt BN De Stem vandaag. Ter indicatie: Serious Request 2015 in Heerlen bracht 4,2 miljoen euro in het laatje voor de binnenstad, terwijl in Enschede het bedrag weer vele malen hoger lag: Serious Request 2012 leverde de Twentse stad 20 miljoen euro op.
Het aantal van 100.000 bezoekers per dag, het cijfer dat de organisatie van Serious Request de gemeente Breda voorschotelde, blijkt bij lange na niet te kloppen. “Die schatting was te hoog en beter omstreeks de 50.000 kunnen zitten”, reageert de verantwoordelijk wethouder van Breda. “Daarin zit nog een leerpunt voor ons: we moeten beter controleren of daadwerkelijk klopt wat er staat in de informatie die we krijgen. Daar zijn we nu te makkelijk van uitgegaan.”
Tonnen aan extra kosten
Het Glazen Huis in Breda leverde 8.744.131 euro op voor het Rode Kruis. De opbrengst was hoger dan de 2015-editie in Heerlen, maar miljoenen lager dan de jaren daarvoor. Naast de 560.000 mensen die Breda bezochten, bereikte het evenement buiten de stad zo’n 9,9 miljoen mensen. Het totale bereik lag daarmee hoger dan het jaar ervoor, terwijl het marktaandeel van 3FM in de periode november-december 2016 met 6,6 procent wel de laagste was in de geschiedenis van 3FM Serious Request.
De veiligheidskosten van Serious Request 2016 vielen wel flink hoger uit voor Breda: de stad was 4 ton extra kwijt aan beveiliging. De stad nam extra veiligheidsmaatregelen nadat in Berlijn een truck op een kerstmarkt was ingereden. Breda had 3 ton voor het evenement begroot, maar was uiteindelijk 850.000 euro kwijt.
Foto: NPO