Christian van Thillo vindt dat de overheid moet kijken of er sprake is van marktverstoring door Talpa Radio. In Adformatie zegt de topman van de Persgroep, waar Qmusic onder valt, dat hij zich zorgen maakt over de nieuwe radiogroep die Talpa-baas John de Mol heeft gesmeed.
Talpa Radio is sinds begin dit jaar eigenaar van 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica en heeft ook salesorganisatie OMS in handen. Dat bedrijf doet de reclameverkoop van Radio 538, 100% NL, Sublime FM, SLAM!, Radio 10, Radio Veronica en Sky Radio.
Lastige situatie
Van Thillo noemt dat een “lastige situatie” omdat John de Mol daarmee de reclameverkoop van alle andere landelijke commerciële zenders in handen heeft. “Ik weet dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) nu kijkt naar de praktijken van OMS.”
“Maar ik ben niet zo pessimistisch over Qmusic. Dat is in de belangrijkste doelgroep 20-49 een hele sterke nummer 2. Daarnaast weten we dat de radioluisteraar een vaste luisteraar is. Dus als je een volwaardige radiocampagne voor een langere periode wilt laten lopen, dan neem je Qmusic automatisch mee. Voorlopig gedraagt de markt zich zo, maar het kan natuurlijk zijn dat men de concurrent uit de markt wil duwen en kortingen gaat bieden. Daar is de adverteerder gevoelig voor.”
3FM overnemen
Het betekent niet dat De Persgroep een andere zender wil overnemen. “Misschien zegt de overheid straks wel dat er te veel zenders zijn en komt 3FM op de markt.” Lachend: “Dan zijn we kandidaat.”
Geruchten gaan er dat de Persgroep geïnteresseerd zou zijn in NU.nl van Sanoma of misschien wel de hele tijdschriftentak. Van Thillo grijnst. “Ja er zouden hier best veel media goed passen, zoals NU.nl, of RTL voor tv, of Funda voor online services. Maar jagen achter overnames is in de mediasector altijd lastig. Er gaan veel emoties in deze branche om. Je kunt maar beter wachten tot er iets te koop komt. Momenteel speelt er bij ons niets.”