Yam Radio, een van de partijen die meedingt naar een landelijke FM-frequentie, is tegen de aangepaste vorm van veilen die bekend is geworden onder de naam compenserende veiling. Bij een dergelijke veiling betaalt de koper van een frequentie de licentiehouder die voorheen via deze frequentie uitzond, een bedrag voor de goodwill.
Naar het oordeel van Yam Radio een vreemde gedachte. Woordvoerder Johan Blom: “Bij het verkrijgen van de vergunningen was het helder dat deze zouden gelden voor een beperkte periode. Daarover was voor alle partijen duidelijkheid. Na afloop van de periode zouden alle frequentiepakketten opnieuw verdeeld gaan worden”.
Nu het gaat om het verdedigen van posities wordt het argument van opgebouwde goodwill in de strijd gegooid. De heer Bakker (D66) zegt: “.wij wilden alleen rekening houden met de belangen van de huidige licentiehouders. Nu krijgen zij compensatie voor de opgebouwde goodwill. Dat is rechtvaardig”.
“Een voorbeeld ter verduidelijking: als bijvoorbeeld een Renaultdealer in het pand gaat zitten van een Volkswagen dealer is hij wel erg naïef als hij er op rekent dat de Volkswagen rijders wel automatisch over zullen gaan op Renault. Hij zal behoorlijk bedrogen uitkomen. Het feit dat in het pand een Volkswagendealer heeft gezeten, geeft het pand aan de Renaultdealer geen meerwaarde. (Deze heeft er misschien eerder last van)”.
Blom: “Als Yam Radio het frequentiepakket van een bestaand station bemachtigt zijn we erg naïef als we niet verwachten dat het overgrote deel van de vaste luisteraars mee verhuist met het oorspronkelijke station. De goodwill van de huidige stations is voor ons dan ook nihil en dat zal voor vrijwel alle nieuwkomers gelden. Bovendien zal de luisteraar toch alles opnieuw in moeten stellen omdat er sprake is van een algehele herverdeling”.
Hij vervolgt: “Wij kunnen niet zien wat rechtvaardig is aan het betalen van goodwill in het algemeen, maar het is zeker onrechtvaardig ten opzichte van de belangen van de nieuwkomers. Waar bestaande stations al het voordeel hebben van een naam in de markt (dat is eerlijk want die hebben ze zelf opgebouwd), hoef je de nieuwkomers, die al extra moeten investeren in het verkrijgen van marktbekendheid, ook nog niet eens kansloos te maken door ze te verplichten goodwill te gaan betalen. De bestaande stations krijgen dan bij de veiling ook nog eens de extra voorsprong van het kunnen gebruiken van de gelden (van potentiële concurrenten) die ze wegens de verkoop van goodwill in de schoot geworpen hebben gekregen. Op deze wijze tellen dezgoodwill’ bedragen dubbel in het voordeel van bestaande partijen”.
Kortom, Yam Radio vindt dat de goodwill van andere stations voor het station dat eventueel de frequentie overneemt nauwelijks tot geen waarde heeft en alleen maar als een molensteen werkt.
“Dan maar bieden op de nieuw geschapen frequentiegebieden zou het kort door de bocht advies kunnen zijn. Daar zit geen goodwill op tenslotte. Goedemorgen zeg. Hoeveel hindernissen gaan we opwerpen voor nieuwkomers?”. Vraagt Blom zich af.
“Maar eigenlijk, waar maken we ons druk over: een compenserende veiling is tegen de wet zoals vastgelegd voor de verdeling van de FM-frequenties dus kan niet worden uitgevoerd. En dat lijkt ons rechtvaardig”, zegt Blom tot besluit.