De publieke radio- en televisiezenders hebben vorig jaar minder reclamezendtijd verkocht. Uit het jaarverslag over 2004 van reclamebedrijf STER blijkt dat vooral bij de televisie de inkomsten achterbleven. Grote evenementen als het EK-voetbal en de Olympische Spelen hielden het niveau nog enigzins op peil. De Ster droeg in 2004 215 miljoen euro af aan de omroepen, 3,5 procent minder dan in 2003.
Radio 3FM, dat veel concurrentie heeft van de commerciële radiozenders, zorgde door het verlies aan luisteraars ook voor een daling van de inkomsten. Radio 2, dat juist weer aan de winnende hand is, kon die terugval niet compenseren.
Ster-directeur A. Buurman zei in een reactie dat dit de eerste daling in inkomsten is sinds het bestaan van de organisatie. Zij wijt het vooral aan de verminderde tv-belangstelling bij de kijkers van 20 tot 50 jaar. ” Een beter bereik in deze doelgroep zou de Ster aan extra inkomsten helpen.” Ook de ouderen zijn een potentiële inkomstenbron. [Telegraaf]