De STER is deze week samen met Mediaedge:cia en Mindshare een onderzoek begonnen naar de waardering van en de aandacht voor verschillende radiozenders. Dit meldt Adformatie. Het onderzoek is een update van het luisteronderzoek uit 1999, dit was een collectief onderzoek van zowel commerciƫle als publieke zenders.
Volgens Nicole Engels van de ster is ook dit keer geprobeerd het onderzoek in Pre-verband uit te voeren, maar het merendeel van de zenders bleek daarvoor geen interesse te hebben. “Het kost toch weer extra budget”, verklaart Engels.
Vier weken lang moeten respondenten in een online-panel van Intomart GFK dagelijks invullen naar welke programma’s ze op welk e plek hebben geluisterd en met hoeveel aandacht en waardering. “De mate van aandacht voor een programma heeft ook direct invloed op de reclame-effectiviteit.” Zij verwacht eind mei de resultaten kenbaar te kunnen maken.
De stations die in het onderzoek staan zijn: Radio1, Radio 2, 3FM, Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Yorin FM.