Sinds jaar en dag is de automobilist in gevecht met de politie over de snelheidscontroles. Elke automobilist ergert zich groen en geel als hij of zij een bekeuring in haar brievenbus vindt. Veel radiostations weten dit en spelen hier op in door het omroepen van flitsmeldingen. Marktleider hierin is de website flitsservice.nl die momenteel aan een aantal landelijke en regionale radiostations de meldingen doorspeelt.
De gehele organisatie achter flitsservice.nl is opgezet door Martijn Hurks, eigenaar van de website. “Flitsservice.nl bestaat sinds september 2000. Als buitendienst medewerker ergerde ik mij al een poos aan het vele geflits in Nederland. Radio 538 meldde toendertijd flitsers op de radio, maar dat klopte vaak niet, of meldingen werden niet omgeroepen, die je wel voor 55ct per minuut doorgaf”, aldus Hurks.
Hurks gaat verder: “Ik ergerde mij daaraan en dacht dat het toch mogelijk moest zijn om snel accurate flitsinfo bij weggebruikers te krijgen. Daarom begon ik een sms dienst voor en door de automobilist en dat is inmiddels aardig uitgebreid”. Flitsservice.nl heeft per dag tussen de dertig en zestig meldingen en zegt tien tot honderd duizend luisteraars per dag te bereiken.
Naast flitsservice.nl zijn er ook nog andere websites die meldingen doorspelen, maar volgens Hurks kan niemand tippen aan zijn dienst. “Er is geen enkele andere dienst die kan tippen aan de kwaliteit en kwantiteit. Dit komt vooral door de niet commerciële insteek van Flitsservice. Inmiddels zijn wij, want het is inmiddels een grote groep geworden van vrijwilligers, de autoriteit als het gaat om informatie over controles en dergelijke”.
Flitsservice.nl speelt haar meldingen momenteel door aan enkele landelijke en regionale radiostations waaronder Skyradio, YorinFM, 3FM, ID&T, E-FM, en MaaslandFM. Vroeger werden de meldingen ook doorgegeven aan Radio Veronica, maar daar geeft de VID – net zoals bij Radio 538 – het sinds een aantal maanden door. De persdienst van Radio Veronica weet echter te melden dat beide partijen weer gaan samenwerken: “We gaan met beide partijen weer zaken doen”.
Hurks legt uit hoe de meldingen tot stand komen en uiteindelijk op de radio te horen zijn: “Meldingen kunnen op verschillende manieren bij ons binnenkomen. Dit kan per SMS, via ons voicemail systeem of via de website. Vervolgens komen deze meldingen in een wachtrij te staan, waarna deze worden beoordeeld door de vrijwillige medewerkers op relevantie, echtheid en worden deze verwerkt naar verschillende formats.” Hurks gaat verder: “Aan de DJ’s leveren wij de meldingen via bijvoorbeeld e-mail. Een paar minuten voor elk heel en half uur wordt er een e-mail gestuurd met de meest actuele meldingen die relevant zijn en goed “bekken” op de radio. We hebben daarnaast ook een internetpagina specifiek voor de radio met daarop wat grotere letters en meer spacing tussen de meldingen om de leesbaarheid te verhogen”.
Naast dit worden de meldingen ook nog geplaatst op de RDS van Sky Radio. “Er is een format voor RDS, waarin wij de lange meldingen inkrimpen tot 3 velden van 8 karakters. Alleen geselecteerde meldingen die zich daarvoor lenen komen op de RDS. Dit zijn alleen A wegen en N wegen”, aldus Hurks.
Aan het eind wil Martijn Hurks het volgende nog kwijt over de samenwerking met de radiostations: “Wat ons betreft worden alle radiostations die graag de medeweggebruiker een boete wil besparen (ongeveer 70% van 7,5 miljoen boetes zijn voor nog geen 10 km/u te hard) erbij betrokken. Hoe meer hoe beter.”
Onder de titel ‘Radio biedt meer dan muziek’ gaan wij in op de extra functies die een radiostation biedt naast het uitzenden van muziek. Binnenkort deel twee.