Nederland heeft geen echte landelijke jongerenzender. Dat medlt de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) na een jaarlijks onderzoek door bureau Intomart GfK. In het onderzoek probeert het bureau vast te stellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor de STIVA is dit van belang omdat op jongerenzenders geen alcoholreclame mag worden uitgezonden.
Op televisie zijn TMF, MTV, Nickelodeon, FoxKids en The Box aangemerkt als jongerenzender. Uitzending van alcoholreclame op één van deze zenders zal als een overtreding van de Reclamecode voor alcoholhoudende drank aangemerkt worden. Geen enkele radiozender wordt gekenmerkt als jongerenzender. Een jongerenzender is een zender die méér dan 25 procent minderjarigen bereikt.
Voor de vaststelling van het percentage minderjarigen (mensen die jonger zijn dan 18 jaar) in het kijk- en luisterpubliek is uitgegaan van het gewogen gemiddelde van de kijk- en luistercijfers, afgezet tegen het programma-aanbod van een zender. Radio 1, Radio 2, Radio 3FM, Radio 4, 747 AM, Sky Radio 101 FM, Radio 538 102 FM, Radio 10 Gold, Noordzee 100.7 FM, Yorin FM, Classic FM, Arrow Classic Rock, BNR Nieuwsradio, ID& T Radio, Radio Veronica, TRL FM, Radio Noord, Omrop Fryslân, Radio Drenthe, Radio Gelderland, Radio Oost, Radio Flevoland, Radio M Utrecht, Radio Noord- Holland, Radio West, Radio Rijnmond, Omroep zeeland, Omroep Brabant, L1 Radio, Happy Radio, Hot-Radio, Keizerstad FM, Radio 8FM Brabant, City FM, Radio Limburg 97 FM, Waterstad FM Fryslân en XFM werden meegenomen in het onderzoek. Opvallend is dat FunX hierbuiten is gebleven.