Kabelbedrijf UPC heeft de afgelopen week een paar duizend klachten ontvangen van klanten die daardoor slecht beeld krijgen op hun tv door de uitzendingen van Digitale Radio. Dat zei een woordvoerder van UPC maandag in het RTL Nieuws. De ‘Stichting Aanpak Interferentie’ zal consumenten informatie verschaffen en een set deugdelijke aansluitsnoeren verstrekken. De NOS draait op voor de kosten, zo hebben de industriespelers afgesproken. Eerder meldde RadioFreak al dat de Digitale Radio storingen kan veroorzaken.
Het signaal van de digitale radio ligt in sommige gevallen te dicht bij dat van een tv-zender. De klachten komen vooral uit Hilversum, Haarlem en Rotterdam, waar de digitale radio sinds kort is te ontvangen. Het is de bedoeling dat in november 70 procent van de bevolking het signaal dat zorgt voor een hoogwaardig hifi-geluid, kan ontvangen.
Het probleem zit eigenlijk bij de mensen thuis, legt de woordvoerder van UPC uit. Wanneer zij voor de aansluiting van hun tv een snoer gebruiken dat niet voldoende bescherming biedt, kunnen er problemen optreden. UPC geeft het adres van klanten die hier last van hebben, door aan de Stichting aanpak interferentie. Die stuurt hun dan gratis een informatiepakket en een goede kabel voor één televisie. Hebben zij meer toestellen in huis, dan kunnen zij daarvoor zulke kabels kopen.[ANP]