De Ster en airplay-bedrijf SoundAware hebben een meerjarig contract gesloten voor de bewijsnummering van radiocommercials. SoundAware zal de komende jaren dagelijks rapporteren welke commercials zijn uitgezonden op de radiozenders van de publieke omroep.
Bas de Vos van de Ster over de samenwerking: “Radio is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een volwassen medium. Daar hoort een objectieve meting bij die bewijst dat alle radiocommercials daadwerkelijk zijn uitgezonden.”
Peter van Klei van SoundAware vult aan: “De overeenkomst met de Ster bewijst dat we op de goede weg zijn. Dit contract is strategisch zeer belangrijk voor ons. Eerder al ging een aantal commerciële stations in zee met ons. We hebben goede hoop dat we ons product de komende jaren tot de standaard kunnen maken, zowel voor radio als televisie.”
SoundAware levert op dagelijkse basis airplay-rapportages aan de media-industrie. Op dit moment worden 34 radio -en televisie-stations gemonitord, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Volgens planning zal dit aantal enkele maanden zijn uitgebreid naar 60 stations. Onder de klanten van SoundAware bevinden zich behalve de Ster ondermeer Buma/Stemra, GFK MegaCharts, Sky Radio, Radio538, Noordzee FM en Radio 10 Gold.
Het contract gaat in op 1 januari 2005.