RadioFreak berichtte gisteren al over de imagocampagne van 3FM. Deze is erg succesvol gebleken. Afgelopen dinsdag berichtte wij eveneens dat 3FM slecht zou vallen onder jongeren. Er werd zelfs gepsproken van een ‘ouwelullen’ zender. Dit onderzoek bleek echter niet representatief. Het was verschenen in een regionaal dagblad maar had eigenlijk intern moeten blijven. Het was ook slechts 1 van de 200 respondenten die 3FM een ‘ouwelullen’ zender noemde. Het publieke popstation heeft dus een nieuw onderzoek laten uitvoeren. Daaruit blijkt dat 3FM ‘Serious Radio’ onder jongeren al na drie maanden een grote naamsbekendheid heeft. De afdeling Kijk- en Luisteronderzoek deed het onderzoek in opdracht van 3FM. Het onderzoek is representatief voor jongeren tussen 13 en 35 jaar.
De naamsbekendheid van de nieuwe imagocampagne is hoog. De slogan ‘Serious Radio’ en de verschillende commercials worden daarnaast goed gewaardeerd. Op 1 september 2003 startte 3FM met een gedeeltelijk nieuwe programmering. Om dit aan te kondigen en de zender beter bekend te maken bij jongeren werd een imago-campagne en een nieuw logo gelanceerd: 3FM Serious Radio.
In de drie maanden dat de campagne nu loopt, is 66 procent van de jongeren tussen 13 en 24 jaar bekend met de imagocampagne. Van de jongeren tussen 25 en 34 jaar zegt 52 procent de campagne te kennen. Ruim 40 procent van de jongste doelgroep is bekend met de slogan, daarvan zegt bijna de helft dat het een goede slogan voor 3FM is.
In de groep 13-24 jaar geeft 54 procent bovendien aan de campagne en slogan tamelijk tot zeer aansprekend te vinden. Tot 80 procent van de jongeren vinden de tv-commercials tamelijk tot goed bij de popzender passen. De printuitingen scoren iets lager. Op de vraag hoe men de campagne in zijn geheel beoordeeld, worden trefwoorden: Jong, druk, origineel, vernieuwend, cool, aansprekend en ‘bij 3FM passend’ het meest genoemd.
Zendercoördinator Florent Luyckx is dan ook tevreden. “Dit is een voorlopige tussenstand want de campagne loopt voorlopig nog even door. Ik ben heel enthousiast over deze resultaten; ze bewijzen dat we in korte tijd een goede positie hebben verworven. Als méér dan de helft van je doelgroep je campagne al na drie maanden kent en waardeert doe je het gewoon goed. Nog belangrijker vind ik dat onze eigen DJ’s al vanaf het begin deze campagne hebben omarmd. Alle jocks spelen vaak met het thema Serious Radio, dat werkt in combinatie met een extra uitzending van het 3FM Nieuws maar ook na een goede grap van Giel Beelen.”