Het nog niet verdeelde frequentiekavel voor klassieke of jazz muziek gaat naar Arrow Classic Jazz FM. Dat hebben de verantwoordelijke ministeries (OC en W en Economische Zaken) dinsdag besloten.
Het bedrijf, dat ook Arrow Classic Rock exploiteert, hoopt Arrow Classic Jazz FM per 1 december in de lucht te hebben. Arrow bood 8.000.111 euro en daarmee gaat de frequentie naar het commerciële radiobedrijf in Den Haag.
Volgens Economische Zaken is het financiële bod doorslaggevend geweest voor de verwerving van de vergunning. De licentie geldt voor acht jaar, wat inhoudt dat Arrow per jaar minstens 1 miljoen euro moet binnenhalen aan advertentie-inkomsten.
Arrow-directeur en -oprichter Ad Ossendrijver hoopt met het jazz-station het marktaandeel van Arrow te vergroten en er tegelijkertijd een stokje voor te steken dat de Nederlandse radiomarkt wordt verdeeld tussen de drie internationale mediagiganten Murdoch (Sky, Veronica), Bertelsmann (RTL, Yorin) en John de Mol (Radio 10, Noordzee).
Naast Arrow boden ook Radio 538 (Classic4U), Mojo Concerts samen met John de Mol (North Sea Jazz FM), Sanoma Uitgevers (Hammock FM), Erik de Vlieger, het Amsterdam Symphony Orchestra en Mediasales Finland (SuperJazz) op het pakket. In totaal waren er zeven gegadigden.
De systematiek voor de vervolgverdeling sloot nauw aan bij de gebruikte systematiek voor de vergelijkende toets. Een onafhankelijke adviescommissie heeft de ingediende bedrijfsplannen, nadat deze waren getoetst op financiële haalbaarheid, en de programmatische voornemens met elkaar vergeleken. De onafhankelijke adviescommissie bestond net als bij de eerdere verdeling uit prof. Mr. H. Franken (voorzitter), prof. Mr. P.F. van der Heijden en mw. Mr. F.G. van Diepen-Oost.
Daarnaast moesten de aanvragers een financieel bod uitbrengen voor de kavels die zij wensten te verwerven. Slechts indien meerdere aanvragers met een gelijke score op het programmatisch voornemen en het bedrijfsplan zouden eindigen, gaf het bod de uiteindelijke doorslag.