Woordvoerder Joop Atsma van het CDA heeft laten weten dat zijn partij duidelijk in de Mediawet wil gaan zetten wat wel en niet kan bij het werven van leden en wat een lid precies inhoud. Dit naar aanleiding van de ledenwerfactie van BNN op de Studie Beurs in Utrecht.
Dinsdag werd duidelijk dat BNN circa 7000 jonge leden heeft geworven die niet hoeven te betalen voor het lidmaatschap. Het geld voor die actie is opgebracht door de eigenaar van het BNN-pand in Hilversum. In de Mediawet staan geen duidelijke regels voor het op deze manier werven van leden.
Het CDA wil nu de Mediawet aanpassen om problemen in de toekomst te voorkomen. De partij wil in de wet preciezer omschreven zien wat de band met een zendgemachtigde inhoudt en hoe de financiële bijdrage moet zijn geregeld. Volgens Atsma kan de Tweede Kamer deze wetswijziging snel behandelen, omdat de bestaande wet toevalligerwijs snel door de Kamer onder de loep wordt genomen.
De VVD liet weten het eens te zijn met het CDA, maar toch eerst af te willen afwachten wat de conclusie van het onderzoek is dat het Commissariaat voor de Media heeft ingesteld. Mocht blijken dat die toch onvoldoende helder is, dan moet er volgens De Grave inderdaad een aanpassing aan de Mediawet komen.