De publieke omroep gaat zich de komende jaren richten op een breder en vooral jonger publiek om het hoofd te bieden aan de opmars van commerciële omroepen. Dat staat in het nog vertrouwelijke meerjarenplan 2004-2008, dat op 1 oktober wordt aangeboden aan het Commissariaat voor de Media. De Volkskrant kreeg het plan al in handen. Het streven naar verjonging zal op alle publieke zenders en netten zijn terug te vinden. Zo moet Radio 1 ‘minder afstandelijk en meer aanbodgericht’ worden en zal de muziekkeuze op die zender worden aangepast ‘met het oog op de nagestreefde verjonging’. De radiodocumentaire aan het begin van de nacht wordt vervangen door een live achtergrondprogramma.
Radio 4 moet een ‘brede klassieke muziekzender’ worden voor een breder publiek: ‘Dit brengt onvermijdelijk een aanpassing van de muzieksamenstelling met zich mee en noopt tevens tot sterke verbetering van toon, aard en omvang van het gesproken woord op de zender.’ Op 747 AM worden programma’s in de eigen taal voor etnisch-culturele minderheden afgebouwd, met uitzondering van de programma’s in het Chinees. Er wordt nagedacht over een zesde, eventueel digitale radiozender die zich vooral op allochtone jongeren richt.
Bij 3FM wordt de weekendprogrammering ingrijpend gewijzigd; BNN en de TROS vervangen een groot deel van de huidige programma’s.