Michiel Jurrjens is sinds oktober iedere maandag tot en met donderdag van 12:00 tot 16:00 uur te horen op SLAM!. Hij volgde Robin Leféber op bij de jongerenzender. Met Jurrjens blikken we terug op 2016 en kijken we vooruit naar 2017.
Was 2016 een goed jaar voor de radio in Nederland?
“Het was een bijzonder jaar waarin veel is gebeurd. Met SLAM! verhuisden we van Hilversum naar Naarden, er was de deal van Talpa en TMG, 3FM ging compleet op de schop… Noem maar op. De radio in Nederland is volop in beweging en gaat mee met de tijd, wat ‘ons’ als makers ook weer dwingt om scherp te blijven. Het was dus zeker een goed en interessant jaar.”
Wat was voor jou het radiomoment van het jaar?
“Giel Beelen die na 12 jaar stopte met zijn ochtendshow. Toen hij in 2004 begon in de ochtend, was ik nog geen tien jaar oud. Ik heb dus nooit bewust iets anders gekend dan Giel in de ochtend op 3FM. En waar bijna iedere radio-dj in de studio zijn laatste show maakt met vrienden en collega’s om zich heen, doet Giel het totaal anders en laat hij zich – live op de radio – naar Douwe Bob en orkest rijden. Die creativiteit, daar kan ik als radiodier enorm van genieten.”
“Mijn persoonlijke hoogtepunt was natuurlijk de stap van het weekend naar de dagprogrammering van SLAM!. Elke dag radiomaken op dé jongerenzender van Nederland, een wereldkans.”
Wat was de grootse verrassing?
“Ruud de Wild die – al was het maar voor even – talkradio ging maken op BNR. Hoe vaak gebeurt dat, een dj van een popzender die bij een nieuwszender aan de slag gaat? Jammer dat het zo kort geduurd heeft.”
Heb je een doel gesteld voor jezelf?
“Sinds oktober mag ik elke werkdag tussen 12:00 en 16:00 radiomaken op SLAM!. Een enorme kans op een prachtig tijdslot, maar ik wil er voor waken om niet elke dag ‘hetzelfde’ te gaan doen. Ik wil mezelf blijven inspireren en elke dag een uniek programma maken, zelfs al zijn het de ‘office hours’.”
Wat verwacht je van 2017?
“We moeten er voor zorgen dat de radio zijn toegevoegde waarde houdt in een wereld waar je op steeds meer manieren aan je content komt. SLAM! is bijvoorbeeld al jaren niet meer alléén een radiostation: we hebben een YouTube-kanaal met meer dan 250.000 abonnees, we geven prijzen weg in Facebook-livestreams, we zijn aanwezig op de grote festivals, ga zo maar door. Wat je in de ether doet, is een deel van een groter geheel. Die ontwikkeling zal zich in 2017 verder doorzetten.”
Wie is er in 2017 marktleider?
“Als er niks geks gebeurt, blijft 538 voorlopig marktleider. Áls er niks geks gebeurt, want dat weet je met de radio in Nederland nooit helemaal zeker. Maar onderschat SLAM! ook niet. Je gaat in 2017 ook nog weer veel meer van ons horen en zien.”
Foto: Floris Heuer