De uitgaven aan reclame zijn vorig jaar met 15 procent gestegen tot 3,7 miljard euro. Vooral op radio en tv werd meer geadverteerd. De dagbladen zagen hun advertentie-inkomsten niet groeien. Dat schrijft de Haagsche Courant.
De cijfers komen uit het gisteren verschenen Jaarboek Adverterend Bedrijfsleven, een uitgave van Adformatie. De 500 grootste adverteerders gaven vorig jaar gemiddeld 6 miljoen euro uit aan reclame. De kleintjes komen niet verder dan 390.000 euro.
Het jaarboek toont een aantal opvallende trends. De uitgaven aan tv-reclame gingen, net als de afgelopen vijftien jaar, verder omhoog. Inmiddels zijn tv-commercials goed voor 53 procent van de reclamebestedingen door de 500 grootste adverteerders.
Nieuw is de wederopstanding van radioreclame. Vorig jaar werd daaraan 20 procent meer uitgegeven, tegen 17 procent voor tv-reclame. In 2001, toen de recessie begon, was radio de gebeten hond: de adverteerders bezuinigden massaal op radiospotjes.
Minder florissant verlopen de zaken voor de kranten. Tegenover de anderhalf miljoen euro die richting tv-reclame gleed, wisten de dagbladen 436.000 euro aan advertentie-inkomsten bij elkaar te schrapen. Dat is gelijk aan het bedrag in 2001.
Folders raken meer in trek als medium. Vorig jaar gaven adverteerders 5 procent meer uit aan deze ongevraagde brievenbusreclame. Zo bracht Albert Heijn de kranten een flinke slag toe door zijn dagbladadvertenties grotendeels te staken. In plaats daarvan valt sinds vorig jaar de Allerhande-folder bij huishoudens in de bus.
Ook Opel, Citroën, Dell en kredietverschaffers hebben de brievenbus ontdekt als gat om de consument te bereiken. Folders maken nu 11 procent uit van alle reclame-uitgaven. Ter vergelijking: de dagbladen wisten nog maar 14,6 procent van alle advertentiegelden naar zich toe te halen. Opvallend is dat de grote adverteerders de krant nog wel waarderen: zij gaven 7 procent meer uit aan advertenties in dit medium.
Buitenreclame is ook minder recessie-gevoelig: vorig jaar gaven adverteerders 16 procent meer uit aan billboards en andere open-luchtreclame.
Unilever blijft heer en meester op de advertentiemarkten. De grootste adverteerder in de top-500 is Unilever Bestfoods, de voedseltak van de multinational, op de voet gevolgd door Fabergé, Unilevers cosmetica-poot. Beide zijn goed voor 70 miljoen euro aan reclamebestedingen. Op plaats vijf staat Unilever-dochter IgloMora, die nog eens ruim 44,5 miljoen kapot mocht slaan.
Proctor & Gamble, fabrikant van onder meer Pampers, Dash en Ariel, komt met 61 miljoen euro op de derde plaats.