De verkoopmaatschappijen IP en Ster van de publieke omroep en de HMG zenders zullen geen spotjes van concurrerende stations aannemen die hun nieuwe frequentie willen communiceren. Dat hebben beide bekend gemaakt. Sky Radio is een uitzondering. De IP zal spotjes van dit station aannemen aangezien dat geen concurrent is voor Yorin FM en RTL FM.
Dat de STER geen spotjes op radio en tv zal uitzenden van de commerciële stations is opvallend. Onlangs zorgde dit standpunt nog voor commotie in politiek Den Haag. Commercieel directeur Arian Buurman verwacht echter niet dat de STER gedwongen wordt de beslissing alsnog te herzien. “Wij maken ons eigen beleid. En De Telegraaf plaatst ook geen advertenties voor het AD.”
SBS en buitenreclamebedrijven profiteren het meeste van de opstellingen van de STER en IP. Harold Zwaal van SBS: “Het gaat om tonnen euro’s inderdaad, heel ongewoon. Ik ga, in overleg met de klant, zelfs meerdere commercials in één blok plaatsen. En wat IP betreft: wel Sky en andere zenders niet toestaan, vind ik discriminatie.”
Karin Hoefman van het buitenreclamebedrijf Outdoor Places: “Iedereen wil langs de snelweg de nieuwe frequenties communiceren.” Ronald Veldhuyzen van Zanten van Viacom bevestigt dat er ‘substantieel meer’ wordt geboekt de laatste dagen. “Een aantal partijen had vooraf slim gereserveerd.”