NPO Radio 2 heeft in de periode november-december 2015 de best beluisterde middagshow van de Nederlandse radio. Tussen 16:00 en 19:00 uur had de publieke zender een marktaandeel van 13,8 procent, waar de rest van het jaar het aandeel op zo’n acht procent ligt. Op die tijden zijn ‘Wout2day’ (16-18u) en ‘Helemaal Haandrikman’ (18-19u) te horen. De cijfers komen van NLO/GfK over de periode dec-jan 2013 t/m nov-dec 2015, tijdvak 16:00 – 19:00 uur, doelgroep 10+. Het hoge marktaandeel van Radio 2 is waarschijnlijk mede te danken aan de populaire Top 2000, net als de stijging van 3FM dankzij 3FM Serious Request.
3FM daalde na het vertrek van Coen & Sander, eind mei 2015, flink in marktaandeel. Waar de zender in april-mei 2015 nog 10,7 procent scoorde, was het aandeel in juli-aug 2015 gedaald naar 8,6 procent. De laatste maanden zitten de luistercijfers van ‘Frank <3’ echter weer in de lift; zo scoorde de middagshow van 3FM in nov-dec 2015 een marktaandeel van 9 procent. Ten opzichte van één jaar geleden is het echter een daling van 2,7%-punt; in nov-dec 2014 lag het marktaandeel van 3FM in de middag nog op 11,7%. December scoort traditioneel getrouwd hoger dankzij 3FM Serious Request.
De komst van Coen & Sander bij Radio 538 heeft vooralsnog niet voor een flinke stijging van de luistercijfers gezorgd. Het duo begon in augustus aan hun nieuwe middagshow met een marktaandeel van 12,7 procent, maar in de maanden daarop daalde het aandeel naar 12,1 procent en in nov-dec 2015 naar 10,6 procent. Laatstgenoemd cijfer is wel hoger dan in nov-dec 2014, toen lag het marktaandeel op 9,9%. De daling komt volgens Radio 538 door de ‘decembermaand’: evenementen als 3FM Serious Request, de Top 2000 op Radio 2 en de kerstmuziek op Sky Radio.
Radio 10 is sinds de komst van Rob van Someren in januari 2015 zo’n 0,8 procent in marktaandeel gestegen: van zes procent in jan-feb 2015 tot 6,8 procent in nov-dec 2015.
Qmusic steeg in de middag van 8,1 procent in dec 2014-jan 2015 naar 10,4 procent in sept-okt 2015. De laatste maanden stagneert de groei.
Radio Veronica en Sky Radio blijven beiden redelijk stabiel, met afwisselend een stijgende en een dalende lijn. Sky Radio scoort in nov-dec 2015 goed, waarschijnlijk dankzij de kerstmuziek die de zender dan altijd draait.