Ik zeur toch nog even door over de luistercijfers. En dan vooral even over de dalende stations. Leedvermaak blijft toch het leukste! 😀 Neem nou Yorin FM. Het station scoort, ondanks tegenbeweringen, natuurlijk natuurlijk erg slecht. En dat komt echt niet alleen door de etherdekking. Buiten dat het station een andere (muziek)koers zou moeten varen naar mijn idee, denk ik ook dat Yorin FM veel te weinig gebruik maakt van de mogelijkheden die er zijn. Moederbedrijf Holland Media Groep heeft drie televisiekanalen waarvan er eentje (RTL 4) tot de top in Nederland behoort en zelfs regelmatig op nummer 1 staat. Yorin FM moet op die zenders veel meer gepromoot worden. Bij Idols dacht ik even dat ze het begrepen hadden, maar daarna zie ik nog steeds weinig spotjes op de televisie verschijnen.
Radio 3FM maakt eigenlijk dezelfde fout. Op de drie publieke netten moet 3FM veel meer gepromoot worden. Net zoals alle andere radiozenders van de Publieke Omroep. Maar 3FM maakt nog een grote fout bij haar promotionele activiteiten. Nergens worden de frequenties genoemd. Waarom veronderstellen dat iedereen de publieke omroep wel weet te vinden? Als ik in mijn vriendenkring rondvraag waar Radio 2 in de ether zit. Weet slechts een enkeling dat te noemen. Het is dus belangrijk om er gewoon bij te zeggen waar wat te ontvangen is. Tot nu toe is dat op geen enkele reclame uiting naar voren gekomen.
Daarbij maakt 3FM geen gebruik van de ‘namen’ die ze hebben. Noordzee FM zette gordon en Robert Jensen prominent in voor de reclamecampagne. Mensen luisteren om die reden. Daarbij gok je erop dat ze de rest van de dag ook blijven luisteren. Waarom zie ik op de posters van 3FM geen Ruud de Wild of Rob Stenders?? In plaats daarvan zie je een grote gele poster met een stuk uit een songtekst. Daarbij moet je nadenken en de reclameboodschap komt dus niet meteen over.
Het succes van Narrow Frequency is inmiddels bewezen. Sky Radio scoort al jaren met het feit dat het op 100.7 in de ether zit en op sommige plekken op 100.4. Dat is duidelijkheid voor de luisteraar. Die weet precies waar Sky te vinden is. Na de frequentieverdeling zal dat voor alle commerciële omroepen gaan gebeuren. Zoals de 101.2 voor 538 en de 102.0 voor Noordzee FM. Maar wederom laten de publieke omroep hier een kans liggen. In de wet ligt vastgelegd dat deze zenders ‘unieke’ frequenties moeten hebben door het hele land. Buiten het feit dat het extra frequentieruimte zou opleveren als de publieke omroepen ook met ‘één’ frequentie komen, is dat commercieel ook aantrekkelijker.
Combineren van media is een bewezen goed middel. Radio 538 heeft ook altijd veel gebruik gemaakt van TMF voor promotie. En zag ik Dennis Ruyer gisteren niet op de TMF Awards? Ja, natuurlijk! En was Barry Paf daar niet ook? Ja, natuurlijk! Want er kijken meer dan een miljoen jongeren naar deze Awards. Dus moet je daar als radiostation bij zijn als je de kans hebt. En het succes van Radio 538 hoef ik natuurlijk niet meer uit te leggen.
Ik zou willen zeggen: denk commercieel en benut alle mogelijkheden! Ook bij de Publieke Omroep. Sterker nog: JUIST bij de publieken. Want staat er niet in de mediawet dat er geprobeerd moet worden om zoveel mogelijk mensen te bereiken? En dat verwezelijk je maar op 1 manier….
Peter van Dal, mediaverslaggever