Home Landelijke radio Serious Request toekomstbestendig of is de rek er uit?

Serious Request toekomstbestendig of is de rek er uit?

Vorig jaar haalde Serious Request voor het eerst minder geld op dan een jaar eerder. In eerste instantie leek de eindstand een nieuw record te zijn maar het rode kruis stelde later de opbrengst naar beneden bij met 380.000 euro. Begin vorig jaar waren er verschillende geluiden dat de rek uit Serious Request is.

"Misschien dat Serious Request over het hoogtepunt heen is," zei mediadeskundige Marianne Zwagerman begin dit jaar tegen het AD. "Ik vermoed dat we die speciale programmering rond kerst een beetje zat zijn en op zoek gaan naar een alternatief."

Sieb Kroeske, docent radiomanagement, zei toen dat het mogelijk aan de concurrentie ligt. "Er is meer concurrentie. 3FM wordt misschien minder spannend en verrassend gevonden. Maar vergis je niet, met een nieuwe locatie voor het Glazen Huis en een ander goed doel kan het de volgende keer weer anders zijn." Ook op RadioForum.nl lees je deze geluiden.

Haalde 3FM, dankzij Serious Request, in december van 2012 en 2013 een marktaandeel van rond de 12 procent, vorig jaar lag dit rond de 10 procent. Na het vertrek van verschillende dj's daalde dit marktaandeel dit jaar nog verder.

Luistercijfers 3FM

Veranderingen
Eerder dit jaar gaf zendermanager Wilbert Mutsaers al aan dat er wat ging veranderen bij Serious Request. De dj's waren te centraal komen te staan. "Ongewild is het uitgelopen op een soort heldenverering en dat willen we niet uitstralen." Hij wilde dat het minder een poppenkast zou worden.

Er zijn verschillende wijzigingen doorgevoerd. Zo verdwenen eerder al de grote sponsoren als Ziggo en Campina. Dit jaar is in het huis de slaapgast verdwenen en ook veiling TV, het sapalarm en de updates vanuit Hilversum zijn verdwenen. Hiervoor in de plaats krijgen dit jaar vijf collega's van het trio een challenge die zij moeten gaan uitvoeren terwijl ze 24 uur in het huis verblijven. Te denken valt aan benefietconcerten organiseren, cupcakes verkopen, ruilactie houden, acties in het land ondersteunen en webseminars organiseren.

Volgens Kroeske zijn dergelijke wijzigingen belangrijk om de actie toekomstbestendig te maken. Tegen De Volkskrant zegt hij: "Het is belangrijk om niet in de roestfase terecht te komen. Veranderingen zijn cruciaal en wat mij betreft zit er daarom ook geen sleet op Serious Request. Ik heb weinig kritische punten op de actie, maar reken maar dat ze die zelf wel hebben. Er wordt voortdurend gereflecteerd."

Ook Serious Request-dj Giel Beelen vindt verandering goed. In zijn column in het AD schrijft hij: "Zie de actie als een kerstboom die we steeds mooier hebben opgetuigd, tot hij helemaal vol hing. Om iets nieuws te laten ontstaan, is het dan soms nodig er een paar heel mooie ballen uit te halen. Dat geeft weer ruimte voor frisse ideeën."

Aan aandacht heeft Serious Request geen gebrek. Als er gekeken wordt naar de tussenstanden lijkt de actie weer af te stevenen op een nieuw recordbedrag. Ook waren er gisteren al 350.000 bezoekers naar Heerlen gekomen voor Serious Request. Op kerstavond weten we wat de opbrengst is en in januari en februari komen de luistercijfers over december.