Onderzoeksbureau GfK gaat tests doen met smartphone apps om luistercijfers te meten. Dit is een vervolg op de eerdere tests om door middel van een horloge automatisch het luistergedrag te meten van respondenten die meedoen aan het Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Met de apps zouden luistercijfers tot de minuut nauwkeurig kunnen worden vastgesteld, nu zijn er enkel cijfers per kwartier.
Het NLO heeft een contract met Gfk, die als onderzoeksbureau het luisteronderzoek doet. Momenteel gebeurt dat via het invullen van radiologs, waarbij respondenten na afloop zelf invullen waar ze naar luisteren. Dit wordt gedaan op kwartierniveau. Het plan was om die cijfers af te gaan zetten tegen de resultaten van een horloge, de Mediawatch van GfK. Daar is mee getest en aan de hand daarvan is besloten om nu verder te gaan met testen met andere automatische onderzoekmethodes, waaronder dus apps.
Met deze afspraak is ook het contract tussen NLO en GfK met een jaar verlengd. Het onderzoeksbureau blijft sowieso tot eind 2016 het luisteronderzoek verzorgen. Tot 2016 zullen de nieuwe automatische meetmethoden nog niet worden gebruikt voor het luisteronderzoek zelf, dat blijft dus ook de komende anderhalf jaar enkel via de radiologs gebeuren.