Er is in het eerste kwartaal van 2014 opnieuw meer uitgegeven aan radioreclame dan in het kwartaal daarvoor. Het gaat om een stijging van 4,5 procent waarmee de netto radioreclamebestedingen uitkomen op 47,7 miljoen euro. Dat laat het Radio Advies Bureau, waarin alle radiostations zijn verenigd, weten.
De grootste radioadverteerder was in de periode januari tot en met maart Ziggo. De top vijf bestaat verder uit Pon’s Automobielhandel, Peugeot/Citroën, Unilever en Kruidvat.
De top drie branches waarbinnen het meest geld wordt uitgegeven is niet veranderd ten opzicht van vorig jaar. De transportsector staat bovenaan, daarna volgen retail en financiële dienstverlening. De branches brandstof/energie, mode en persoonlijke verzorging en de was- en reinigingsmiddelen maakten relatief de grootste groei door.
"De groei van de radiobestedingen in het eerste kwartaal is een stuk hoger dan de gemiddelde groei van 2,3% over 2013, het economisch herstel zet verder door. De spotreclame steeg in het eerste kwartaal van 2014 met 2,7% naar 44.384.000,- euro. Echter, de grootste winst is te vinden in de non-spot bestedingen met een recordomzet ruim boven de drie miljoen. Adverteerders maken steeds meer gebruik van de breedte in de communicatiemogelijkheden die het platform radio als medium biedt", aldus het RAB.