De NOS is het sterkste mediamerk van Nederland. Dat heeft het Tijdschrift voor Marketing uit laten zoeken. Uit dat onderzoek blijkt de NOS zichzelf als geen ander toegankelijk heeft gemaakt via nieuwe digitale kanalen, zoals een app, sociale media en een opnieuw ontworpen mobiele website. "Het merk is allang niet meer en televisie- of radiomerk alleen, maar een multimediaal platform", zo merken de onderzoekers op.
Merken als SBS6, TROS en NET5 hebben juist een duikeling gemaakt. Zij worden niet langer gezien als multimediaal toegankelijk, blijkt uit het onderzoek. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft grote moeite een merk te noemen dat zij echt overal kunnen gebruiken wanneer ze maar willen.
Discovery Channel, Nederland 1 en Uitzending Gemist doen het ook goed en staan op de tweede, derde en vierde plek. De eerste radiozender is Radio 1 op nummer 11, gevolgd door Sky Radio op 13 en 3FM op 15. BNR Nieuwsradio staat op 16, 100%NL op 22 en Radio 538 op 23. Ten opzichte van vorig jaar zijn de meeste radiomerken wel gedaald.
De complete lijst van sterkste Nederlandse mediamerken (tussen haakjes de plek in 2013):
1. NOS (12)
2. Discovery Channel (-)
3. Nederland 1 (3)
4. Uitzending Gemist (2)
5. Facebook (-)
6. Donald Duck (5)
7. NU.nl (1)
8. YouTube (-)
9. LinkedIn (-)
10. National Geographic (-)
11. Radio 1 (11)
12. Nederland 2 (16)
13. Sky Radio (9)
14. RTL 4 (4)
15. 3FM (15)
16. BNR Nieuwsradio (7)
17. Nederland 3 (8)
18. VPRO (22)
19. De Telegraaf (17)
20. de Volkskrant (19)
21. NRC Handelsblad (25)
22. 100% NL (29)
23. Radio 538 (20)
24. Voetbal International
25. VARA (28)