Nederlanders maken dagelijks gemiddeld 8 uur en 40 minuten gebruik van media. Dat blijkt uit het onderzoek 'Media:Tijd' dat de organisaties voor mediabereiksonderzoek (NLO, NOM en SKO) en het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) hebben gedaan. Ze lieten 2947 mensen eind vorig jaar bijhouden hoe ze hun tijd besteden.
Het grootste aandeel van de mediatijd bestaat uit kijktijd (zo'n drie uur), gevolgd door luistertijd (2 uur en 49 minuten) en communicatie (1 uur en 6 minuten). Ouderen besteden relatief veel tijd aan kijken, luisteren en ook lezen, terwijl jongeren juist meer tijd besteden aan communicatie en gamen.
Naast media besteden we 8 uur en 45 minuten aan slapen. De meeste tijd die Nederlanders aan media besteden, doen zij samen met andere activiteiten (multitasking). Dat geldt voor 5 uur en 15 minuten. Dat betekent dat de tijd die zij uitsluitend aan media besteden, beperkt is tot 3 uur en 25 minuten, dat is veertien procent van de dagelijks beschikbare tijd. Ook aan studie en werk wordt gemiddeld veertien procent besteed, aan eten en verzorging tien procent, aan huishouden en winkelen negen procent en aan reistijd vier procent.
De cijfers zijn gebaseerd op een dagboekje dat respondenten invulden, waarbij steeds de eerste vraag was met welke algemene activiteit men op dat moment bezig was (lezen, kijken, luisteren). Daarna kon men eventuele andere activiteiten invullen.