AvroTros, de fusieomroep van de AVRO en de TROS, gaat mogelijk zijn naam veranderen. Per 1 januari gaan de twee omroepen samen, maar volgens vetrekkend TROS-directeur Peter Kuipers zijn ze er nog niet helemaal uit of AvroTros de beste naam is voor de omroep.
"Beide omroepen hebben een enorme historie. We zijn samen de grootste, met 700.000 leden. Waarom zou je twee aansprekende merken weggooien? Maar: kijkers verbinden zich tegenwoordig meer met programma's dan met omroepen. Consumenten met Radar, fans van klassiek met Opium. Na de zomer maken we een mogelijk nieuwe naam bekend", zegt Kuipers in nrc.next.
In het interview haalt hij ook uit naar de andere fusieomroepen, die in zijn ogen niet volledige fuseren. "Je moet voorkomen dat alleen de boekhouding en personeelszaken samengaan. VARA en BNN houden twee merken; dat zou niet mijn keuze zijn. Ik geloof in één merk, één waarde. Als je twee merken in stand houdt, willen de verenigingen zich onderscheiden op de flanken, op de punten waarin ze het meest verschillen. Dat is niet goed. Je moet zoveel mogelijk vanuit één idee werken."