De kwaliteit van radiocommercials is van grote invloed op de aankoopoverweging van consumenten, zo blijkt uit een analyse van Q-music en InSites Consulting waarvan Adformatie melding maakt. Als een radiospot door de consument met een onvoldoende wordt beoordeeld neemt de aankoopoverweging met 240% af en de aankoopintentie met 116%.
Q-music en InSites Consulting testen maandelijks minimaal tien radiocommercials onder 100 respondenten. Hieruit komt naar voren dat de gemiddelde radiospot iet hoger scoort dan een 6,0 en slechts 15% weet de grens van een 7 te overschrijden (gemiddeld over 460 commercials). Bij een hoge spotwaardering stijgt de kans op aankoopoverweging met 103%, terwijl de kans op aankoopintentie zelfs met 366% toeneemt.
Om de waardering van een radiospot te verhogen, is het belangrijk emotie of betrokkenheid op te wekken. Dit kan door origineel, vernieuwend en spectaculair te zijn, maar vooral door je als adverteerder te onderscheiden op de componenten ‘humor’ en ‘het opwekken van een goed gevoel’. Radiocommercials worden zelden als grappig ervaren (gemiddeld 12% van de respondenten vindt een commercial grappig).
Beluister hier een overzicht van de hoogst scorende spots.