De Vereniging Commerciële Omroepen (VCO), de Vereniging Commerciële Radio (VCR) en de NDP Nieuwsmedia (NDP) zijn verbijsterd over de inhoud van het rapport van Boston Consulting Group (BCG) over de Nederlandse Publieke Omroep. Het Ministerie van OCW (media) heeft het rapport laten maken om te kijken hoe de NPO de inkomsten kan verhogen. Maar de commerciële partijen zijn verbijsterd over de inhoud van het rapport.
"De in het rapport voorgestelde maatregelen en opties, zoals de verruiming van de reclamezendtijd, betekenen dat de NPO wordt omgevormd tot een commerciële omroep", zo vinden ze. "Bovendien wordt de weg vrijgemaakt voor inzet van additionele commerciële uitingen, zoals in program advertising. Marktverstoring in optima forma en een totale ommezwaai van een maatschappelijk betrokken NPO naar een commerciële partij die niet onderscheidend meer is en daarmee geen toegevoegde waarde heeft." Volgens de gezamelijke partijen wordt in landen om Nederland heen juist gezorgd dat reclame-uitingen via de publieke zenders worden beperkt.
De commerciële omroepen denken dat de NPO juist onderscheidend is doordat programma's niet onderbroken worden door reclame. "En dit is voor veel consumenten een verbindende factor met de NPO." Daarnaast zijn ze bang voor oneerlijke concurrentie "die zal leiden tot een verschraling van het aanbod en zal de noodzakelijke innovatie in onze mediabranche stagneren."
Philip Alberdingk Thijm, CEO Sky Radio, denkt dat de publieke omroep een belangrijke maatschappelijke rol en functie vervult. "En die functie is in mijn ogen onverenigbaar met commercieel gewin."