Het thema kerst domineert in de verkiezing van beste radiocommercial voor december. Coca-Cola heeft de verkiezing van het Radio Advies Bureau (RAB) gewonnen met de commercial 'Holidays are coming'. De commercial is als beste beoordeeld door de Nederlandse consument.
Tweede is 'Kerstmarkt' van Albert Heijn waarin ook een kerstlied gezongen wordt dat de marktaanbiedingen omlijst. De derde positie wordt ingenomen door Marktplaats met 'Regifting', je ongewenste Sintcadeaus krijgen een nieuw leven via Marktplaats als kerstcadeau. Deze twee commercials liggen qua waardering door het consumentenpanel dicht bij elkaar.
RAB laat weten over de winnende commercial: 'Holidays are coming' is een doorvertaling van de Coca-Cola kerstreclame, gemonteerd voor radio. De spot geeft de luisteraar het ultieme kerstgevoel en maakt daarbij gebruik van emotional transfer; emoties die gevoeld werden bij de tv-commercial, worden opnieuw opgeroepen door de radiocommercial. Coca-Cola’s kerstcommercial wint overtuigend met maar liefst 86% van de maximale score en laat de andere commercials ver achter zich. In alle doelgroepen scoort de commercial goed, maar in de groepen vrouwen en jongeren is de waardering extreem hoog.
RAB doet maandelijks onderzoek naar de beste commercials. Door radiostations en RAB wordt een shortlist van acht commercials gemaakt. De geselecteerde commercials worden aan een steekproef onder 200 respondenten voorgelegd. De respondenten krijgen in willekeurige volgorde de commercials te horen en kunnen na beluistering aangeven welke hun favoriete commercial is.