De vroegtijdige uitschakeling van Nederland op het EK voetbal betekende een terugloop van de reclame-inkomsten van radiostations. Dit is volgens 538 directeur Jan-Willem Brüggenwirth de oorzaak van de teruglopende reclame-inkomsten van het eerste half jaar van 2012.
Volgens Brüggenwirth lagen er een hoop goede ideeën voor Oranjespotjes op de plank, maar die konden allemaal niet doorgaan. “Leuk voor luisteraars, omdat de commercialblokken korter waren en er dus meer muziek te beluisteren viel. Maar deze deceptie kostte ons wel een maand aan reclame-inkomsten.”
Gisteren maakte het Radio Advies Bureau (RAB) cijfers bekend waaruit bleek dat radiozenders de nettobestedingen aan reclame afgelopen 6 maanden op jaarbasis met 5,3 procent zagen dalen tot 103,3 miljoen euro. “Het eerste kwartaal waren de vooruitzichten nog goed, maar in het tweede kwartaal vielen onze inkomsten terug”, licht Brüggenwirth toe.
Brüggenwirth verwacht in het najaar een toename van de reclame-inkomsten. “Je ziet dat adverteerders tegenwoordig steeds langer wachten met het inkopen van reclamezendtijd. Door de economische crisis is het nu gewoon even een slechte tijd. Daar hebben alle media last van.”
Foto: Radio 538