BNR Nieuwsradio is geen concurrent van Radio 1. Dat zegt hoofdredacteur Paul van Gessel van de commerciële zender tegen Villamedia. Radio 1 heeft als slogan 'het nieuws van alle kanten'. "Dat is te breed. We richten ons op een niche", zegt Van Gessel. "Jonge ambitieuze, hoogopgeleide ondernemende Nederlanders. 'Erik en Daphne' zijn onze ijkpersonen, twee onafhankelijke ondernemers en creatieve kosmopolieten."
Dat BNR en Radio 1 niet echt concurrenten zijn blijkt ook wel uit de luistercijfers. BNR scoort al jaren een marktaandeel van net iets onder de 1 procent. Radio 1 zit ongeveer rond de 8 procent. Als Radio 1 iets daalt, wil dat niet zeggen dat BNR stijgt. Een vergelijking is hier te vinden.
"Onze doelgroep is ondernemend Nederland", legt Van Gessel uit. Veel van die mensen zitten in de doelgroep AB1 (hogere welstandsklasse tussen de 20-49 jaar). Ook daar scoort BNR al jaren stabiel een marktaandeel van 1,4 procent. Radio 1 zit rond de vijf procent. In de doelgroep business-to-business (directeuren, eigenaren, managers of hogere employees in de leeftijd 25 tot 65 jaar) is het verschil nog groter.
De hoofdredacteur is tevreden met de koers van de zender. "Je moet in deze tijd vrijwel constant vernieuwen. Zo is het gebruik van smartphones enorm snel toegenomen. Daar moet je op inspelen. Er is straks digitale radio in heel Nederland. Ook daar moet je met je merk op zitten. In de beweging vind je je doel. De slogan van BNR luidt 'Niets houdt je tegen'. Dat geldt voor onze luisteraars, maar ook voor onszelf. Wij zijn ook ondernemer."
Volgens Van Gessel was het vertrek van presentator Niels Heithuis uit de middag vorig jaar nodig omdat er te weinig mensen luisterden. "Het bereik van zijn programma voldeed helaas niet aan de verwachtingen, en dus vonden we het na vier jaar verstandig om het met een nieuw geluid en andere presentatoren te proberen. Met Roelof Hemmen en Petra Grijzen hebben we een nieuwe tone-of-voice." Heithuis zei vorig jaar zelf dat er een verschil van inzicht was over de koers van het programma.