Volgens PwC is het bureau wel degelijk in staat de radiomarkt goed in te schatten. Dat zegt Sander Kranenburg, leider van de entertainment & mediapraktijk bij PwC, in een reactie op RAB-directeur George Bohlander. Die zei het vanochtend niet eens te zijn met voorspellingen van PwC over de radiomarkt.
Volgens Kranenburg is het de tiende keer dat PwC een 'Entertainment & Media Outlook' maakt. "Eerdere voorspellingen blijken dicht de werkelijk gerealiseerde bestedingen te benaderen, waarbij onze voorspellingen inzake de advertentiemarkt vaak eerder aan de voorzichtige kant zijn", zegt hij in een reactie.
Volgens PwC (het oude Pricewaterhouse Coopers) zullen zowel de uitgeversmarkt als de radiomarkt de komende vijf jaar nauwelijks groeien. Bohlander was er verbaasd over. "PwC telt in zijn rapport twee zaken op: bestedingen van consumenten (end-user spending) en reclamebestedingen." Volgens Kranenburg is er verwarring over de term 'end-user spending'. "Deze variabele wordt in het radiohoofdstuk niet gebruikt. Het gaat hier om de omroepbijdragen, welke naar verwachting jaarlijks met 4,3 procent dalen als gevolg van bezuinigingen. Per saldo groeit de radiomarkt licht, namelijke jaarlijks met 0,4 procent."
"Onze marktafbakening betreft niet enkel reclamebestedingen, maar ook de omroepbijdrage van de overheid. Op deze wijze geven we een breder beeld van de geldstromen in deze sector", aldus Kranenburg.